خواندنی های گردشگری جهان

اقیانوس ها و دریا های بزرگ جهان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بزرگترین اقیانوس ها و دریاها در جهان

آب بیش از ۷۰ درصد از سطح زمین را در بر می گیرد که بیشترین آب آن در اقیانوس آرام است که بیش از یک سوم سطح این سیاره را اشغال می کند. تخمین زده می شود که تمام اقیانوس های روی زمین دارای حجم ۰.۳ میلیارد مایل مکعب (۱.۳۳۲ میلیارد کیلومتر مکعب) و عمق متوسط ​​۱۲.۰۸۰.۷ فوت (۳۶۸۲.۲ متر) هستند.در اینجا ۱۰ از بزرگترین دریای و اقیانوس جهان وجود دارد که اندازه مساحت آن در مایل مربع (کیلومتر مربع) اندازه گیری شده است.

دریای برینگ

۸۷۳،۰۰۰ مایل مربع (۲،۲۶۱،۰۶۰ کیلومتر مربع)

در بین آلاسکا و سیبری واقع شده است. دریای برینگ به هولناک ترین و غیرقابل پیش بینی ترین وضعیت آب و هوا در روی زمین شناخته می شود. آب و هوای دریای برینگ با خراب شدن در فصل زمستان بسیار خطرناک می شود ، هنگامی که بادها می توانند همانند طوفان شوند ، امواج یخ زده خشونت بار شوند و میدان های یخ اگر در مسیر قایق قرار گیرند تهدید بزرگی باشند. به گفته گروه ماهیگیری آلاسکا ، بیش از ۴۰۰ گونه ماهی در دریای برینگ وجود دارد. با این حال ، براساس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) ، ماهیگیری تجاری روی تنوع زیستی دریای برینگ تأثیر گذاشته و منجر به انقراض چندین گونه نادر شده است.

اقیانوس بزرگ

دریای مدیترانه

۹۶۹،۰۰۰ مایل مربع (۲،۵۰۹،۶۹۸ کیلومتر مربع)

دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس منتهی می شود. و با خشکی محاصره شده است. از کلمه لاتین به معنای “داخل” یا “در وسط زمین” گرفته شده است. دریای مدیترانه محل زندگی برخی از شلوغ ترین مسیرهای حمل و نقل در جهان است ، همچنین این دریا را به منطقه ای مهم برای آلودگی دریایی تبدیل کرده است.

با حدود ۴۰۰ تن (۳۷۰ میلیون تن) نفت که سالانه از دریای مدیترانه منتقل می شود که هر روز حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ تانکر نفتی از دریا عبور می کنند باعث ایجاد نشت تصادفی نفتی می شود که یک مشکل شایع است. طبق اعلام Greenpeace International ، سالانه به طور متوسط ​​ده نشت نفت در دریای مدیترانه وجود دارد.

یک مطالعه جدید همچنین نشان داده است که مدیترانه در اثر گرم شدن کره زمین آب آن گرمتر و شورتر شده است.

Mediterranean Sea اقیانوس بزرگ

۱۰ معبد شگفت انگیز در هند

دریای کارائیب

۹۷۱،۰۰۰ مایل مربع (۲،۵۱۴،۸۷۸ کیلومتر مربع)

زیبایی دریای کارائیب مشهور است ، با آب گرم و شفاف و ۷۵ درجه فارنهایت ثابت (۲۴ درجه سانتیگراد). کارائیب نیز نسبت به اقیانوس اطلس کمتر شور است و این خصوصیات می تواند آن را به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل کند.

آب دریای کارائیب دارای جریان خلاف جهت عقربه های ساعت است که از طریق آنتیل های کوچک وارد می شود و از طریق کانال یکاتین خارج می شود. اگرچه زیباست اما با فعالیت های مکرر آتشفشانی ، زمین لرزه ها و طوفان های مخرب ، دریا خطرناک می شود .

اسپانیا پس از اینکه با کریستوفر کلمب در سال ۱۴۹۳ روبرو شد ، دریای کارائیب را معرفی کرد و باعث شد کارائیب مسیر اصلی سفرهای شکار گنج و بعداً تجارت باشد. در واقع کارائیب مسیر دزدان دریایی بود و آنها کشتی های اسپانیایی را غارت می کردند. امروز ، محصولات برتر محلی که در کارائیب تجارت می شوند نفت ، سنگ آهن ، بوکسیت ، شکر ، قهوه و موز هستند.

اقیانوس بزرگ

دریای چین جنوبی

۱،۱۴۸،۰۰۰ مایل مربع (۲،۹۷۳،۳۰۶ کیلومتر مربع)

صدها جزیره کوچک در دریای چین جنوبی واقع شده اند و جمعی از جزایر دریای چین جنوبی را تشکیل داده اند که از آن به عنوان مجمع الجزایر یاد می شود. به گفته کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی ایالات متحده چین در این جزایر اکثراً سکونت ندارند و چندین کشور در مورد اینکه چه کسی ادعای آنها را داشته است ، اختلاف نظر دارند.

همچنین در دریای چین جنوبی بیش از ۱۰۰ جزیره و صخره شناسایی شده وجود دارد که بیشتر آنها در جزایر Spratly واقع شده اند و از نظر ارزشمندی به دلیل داشتن خانه های ارزشمند ماهیگیری و همچنین ذخایر گازی و نفتی با ارزش هستند . این جزایر توسط کشورهای چین ، تایوان ، ویتنام ، مالزی و فیلیپین ادعا شده اند.

اقیانوس بزرگ

دریای عرب

۱،۴۹۱،۰۰۰ مایل مربع (۳،۸۶۱،۶۷۲ کیلومتر مربع)

دریای عرب در بین شبه جزیره هند و عربستان در بخش شمال غربی اقیانوس هند واقع شده است. کشورهایی که در سواحل دریای عرب هستند شامل هند ، یمن ، عمان ، ایران ، پاکستان ، مالدیو و سومالی است.

دریای عرب بخشی از مسیر اصلی تجارت بین هند و کشورهای اروپایی است که قدمت آن به قرن ها بر می گردد ، تاریخچه ای غنی از حمل و نقل آبی تجاری دارد. این مسیر تجاری کهن الهام بخش ماجراهای افسانه ای سینباد ملوان و قصه های موجود در مجموعه فولکلور با عنوان “شبهای عربی” بود.

اقیانوس بزرگ

اقیانوس قطب شمال

۵،۱۰۰،۰۰۰ مایل مربع (۱۳،۲۰۸،۹۳۹ کیلومتر مربع)

کوچکترین اقیانوس، اقیانوس قطب شمال است که کاملاً توسط اوراسیا و آمریکای شمالی احاطه شده است. شامل گونه های دریایی در معرض خطر که در اقیانوس قطب شمال زندگی می کنند مانند manatees ، مهرها ، شیرهای دریایی ، لاک پشت ها و نهنگ ها است.

اگرچه اقیانوس قطب شمال بیشتر از یخ پوشانده شده است اما اندازه گیری های ماهواره ای نشان داده است ضخامت و وسعت یخ های دریایی تابستان در قطب شمال کاهش چشمگیر را در طول سی سال گذشته نشان داده است. دانشمندان خاطرنشان کردند که این تغییرات با افزایش دمای قطب شمال در اثر گرم شدن کره زمین سازگار است. در سال ۲۰۰۹ ، از زمان شروع اندازه گیری های ماهواره ای در سال ۱۹۷۹ ، میزان یخ دریا قطب شمال به پایین ترین سطح خود رسید.

اقیانوس بزرگ

اقیانوس جنوبی

۲۰،۳۲۷،۰۰۰ مایل مربع (۵۲،۶۴۶،۶۸۸ کیلومتر مربع)

همچنین به اقیانوس قطب جنوب معروف است ، اقیانوس جنوبی، قطب جنوب را کاملاً محاصره می کند و از غرب به شرق جریان می یابد. اقیانوس جنوبی دارای چندین گونه است که در معرض انقراض هستند ، از جمله آلباتروس ، پرنده بزرگ دریایی که در فولکلور باستان است.

از آنجا که شکار و ماهیگیری تأثیر منفی بر اکوسیستم شکننده اقیانوس قطب جنوب دارد ، کمیسیون بین المللی نهنگ ، منطقه ای را در حدود ۳۱،۰۶۸،۵۶۰ مایل مربع (۵۰ میلیون کیلومتر مربع) در اقیانوس به عنوان پناهگاه نهنگ اقیانوس جنوبی تعیین کرده است.

اتیوپیا و جاذبه های گردشگری آن

اقیانوس بزرگ

اقیانوس هند

۲۸،۴۰۰،۰۰۰ مایل مربع (۷۳،۵۵۵،۶۶۲ کیلومتر مربع)

دریای هند در بین آفریقا از غرب و آسیا از شمال ، استرالیا در شرق و قطب جنوب در جنوب واقع شده است. دریای هند گرمترین اقیانوس در جهان است. آب نمکی اقیانوس بزرگ هند حاوی پراکنده ای جزایر کوچک است. همچنین شامل ماداگاسکار ، چهارمین جزیره بزرگ جهان است.

براساس اعلام انجمن منطقه ای دریای هند ، سطح آرام دریای هند اجازه می دهد تا مسیرهای تجاری این کشور در اوایل سال نسبت به اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام باز شود و بسیاری از ایالت های دریای هند مواد اولیه مانند ابریشم ، برنج و شکر را صادر می کنند. (IOR-ARC).

با وجود آرامش نسبی ، اقیانوس هند محل یکی از ویران کننده ترین سونامی های تاریخ بود . یک زمین لرزه زیر آب در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ موج های شکوفا ایجاد کرد که کشورهای اطراف اقیانوس هند را لرزاند و منجر به کشته شدن بیش از ۲۲۶۰۰۰ نفر و بیکاری بیش از یک میلیون نفر شد.

اقیانوس بزرگ

اقیانوس اطلس

۳۳،۴۰۰،۰۰۰ مایل مربع (۸۶،۵۰۵،۶۰۳ کیلومتر مربع)

دومین اقیانوس بزرگ جهان ، اقیانوس اطلس است که حدود ۲۱ درصد از سطح زمین را در بر می گیرد. براساس گزارش بین المللی زمین شناسی ، اقیانوس اطلس با جدا کردن آمریکای شمالی و جنوبی از اروپا و آفریقا ، جوانترین اقیانوس امروزی جهان است که در دوره ژوراسیک (حدود ۲۰۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون سال پیش) شکل گرفته است.

مثلث برمودا در منطقه شمالی اقیانوس اطلس واقع شده است و در میامی ، برمودا و پورتوریکو قرار دارد. به گفته نیروی دریایی ایالات متحده ، مثلث برمودا همچنین با عنوان “مثلث شیطان” شناخته می شود و مسئول ناپدید شدن مرموز بیش از ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما طی یک قرن گذشته است.

فیلسوف یونانی افلاطون درباره یک جزیره اسطوره ای به نام آتلانتیس ، واقع در وسط اقیانوس اطلس نوشت ، که در آن امپراتوری قدرتمندی به نام پوزیدون زندگی می کند.

اقیانوس بزرگ

اقیانوس آرام

۶۴،۱۹۶،۰۰۰ مایل مربع (۱۶۶،۲۶۶،۸۷۷ کیلومتر مربع)

اقیانوس آرام بزرگترین آب روی زمین را تشکیل می دهد. اقیانوس آرام واقع در بین اقیانوس جنوبی ، آسیا ، استرالیا و نیمکره غربی است و دو برابر دومین اقیانوس بزرگ جهان یعنی اقیانوس اطلس است.علاوه بر اینکه بزرگترین اقیانوس است. قدیمی ترین حوضه اقیانوس نیز داراست. بنا بر اعلام خدمات ملی اقیانوسهای جوی (NOAA) خدمات اقیانوس ملی (NOS) ، قدیمی ترین سنگ های آن حدود ۲۰۰ میلیون سال قدمت داشته است.

اقیانوس بزرگ

منبع: the-worlds-biggest-oceans-and-seas

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا