هواپیما

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش اول)

مدل ایرباس A300 نه تنها به خاطر اینکه یک موفقیت تجاری در کار خودش کسب کرده مشهور و مهم شناخته می‌شود٬ بلکه اولین طرح اروپایی در زمینه هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر پس از جنگ است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقیت محسوب می‌شود.

CASA از اسپانیا، Aerospatiale از فرانسه٬ Daimler Chrysler Aerospase آلمان و British Aerospace از انگلستان در اواخر دهه ۱۹۶۰ به هم پیوستند و صنایع ایرباس را با هدف ساخت هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت ۳۰۰ نفر به منظور پر کردن بازار پهن‌پیکرها به وجود آوردند. این ایرباس ۳۰۰ نفره بعدا بر پایه ۲۵۰ صندلی پی‌ریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحان ایرباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طرح A300 پسوند B تعلق گرفت که نشان‌دهنده تغییرات برای این مدل محسوب می‌شود.

دو نمونه اصلی A300-B1 ساخته شدند که اولین آن از تولوز فرانسه در ۲۸ اکتبر ۱۹۷۲ و دومی در ۵ فوریه سال بعد پرواز کرد. General Electric CF6 انتخاب ایرباس برای نیروی محرکه مدل A300 می‌باشد. به دنبال نمونه اصلی A300B1، مدل A300B2 با ۲/۶۵ متر بدنه کشیده‌تر در ۲۳ می ۱۹۷۴ وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ایرفرانس شد.

دیگر مدل‌های این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپ‌های کروگر برای راندمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخ‌ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزایش وزن برای حمل بار مفید بیشتر، B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپ‌های کروگر٬ مدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پیشرفته. تعداد کمی از مدل‌های تغییرپذیر A300C نیز ساخته شدند که برای ورود بار به بخش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قرار دارد استفاده می‌شود. در اواخر تولید مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مدل A300-200FF پیشنهاد شد که مشتریان آن VASP ، Tunis Air و Garuda بودند.

در نهایت تولید A300B4 در می ۱۹۸۴ متوقف شد. اما ایرباس که سرگرم طراحی مدلی اصلاح شده از مدل B4 بود، تولید این هواپیما را ادامه داد. این مدل که A300-600 نام‌گذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشیده‌تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار پرواز کرد.

PhotoWatermark 20231014153128

ر ایران، پنج شرکت «ماهان»، «ایران‌ایر»، «قشم‌ایر»، «معراج» و «ایرتور» از این نوع ایرباس استفاده می‌کنند.

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش دوم)

ناوگان ایرباس ۳۰۰ ایران‌ایر

EP-IBA (Airbus A300B4-605R)I
این هواپیما که جزو آخرین خرید هواپیمای نو توسط ایران‌ایر است، با سریال ۷۲۳ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۳/۱۲/۲۱ انجام داد. یک سال بعد در ۱۹۹۴/۱۲/۲۷ [مطابق با ۶ دی ۱۳۷۳] تحویل ایران‌ایر شد. گفتنی است خرید این هواپیما به شکل نو با رأی دادگاه هواپیمای ایرباس ساقط شده توسط ناو آمریکایی بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس به رجیستر EP-IBU بود. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
چیدمان صندلی‌های این پرنده بصورت C18 Y239 است و غالبا سفرهای خارجی ایران‌ایر با آن انجام می‌شود.

PhotoWatermark 20231014153218

EP-IBB (Airbus A300B4-605R)I
این هواپیما نیز که جزو آخرین خرید هواپیمای نو توسط ایران‌ایر است، با سریال ۷۲۷ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۴/۰۱/۱۸ انجام داد و در ۱۹۹۴/۱۲/۲۷ [مطابق با ۶ دی ۱۳۷۳] تحویل ایران‌ایر شد. گفتنی است خرید این هواپیما نیز به شکل نو با رأی دادگاه هواپیمای ایرباس ساقط شده توسط ناو آمریکایی بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس به رجیستر EP-IBU بود.
چیدمان صندلی‌های این پرنده بصورت C18 Y239 است و غالبا سفرهای خارجی ایران‌ایر با آن انجام می‌شود.

PhotoWatermark 20231014154218

EP-IBC (Airbus A300B4-605R)I
این هواپیما با سریال ۶۳۲ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۳/۱۱ با رجیستر آزمایشی F-WWAG انجام داد. مدت ۱۳ سال با رجیستر SX-BEK برای شرکت یونانی Olympic Airways که بعدها به Olympic Airlines تغییر نام داد پرواز کرد.
ایران‌ایر در ۲۰۰۵/۰۳/۰۹ [برابر با ۱۹ اسفند ۱۳۸۳] این هواپیما و هواپیمای EP-IBD را از شرکت یونانی خریداری و وارد کشور کرد. چیدمان صندلی‌های این پرنده بصورت C22 Y239 است و غالبا سفرهای خارجی ایران‌ایر با آن انجام می‌شود.

PhotoWatermark 20231014154600

EP-IBD (Airbus A300B4-605R)I

این هواپیما با سریال ۶۹۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۴/۰۱ با رجیستر آزمایشی F-WWAK انجام داد. مدت ۱۲ سال با رجیستر SX-BEL برای شرکت یونانی Olympic Airways که بعدها به Olympic Airlines تغییر نام داد پرواز کرد. منبع: وبلاگ طیاره
ایران‌ایر در ۲۰۰۵/۰۳/۰۹ [برابر با ۱۹ اسفند ۱۳۸۳] این هواپیما و هواپیمای EP-IBC را از شرکت یونانی خریداری و وارد کشور کرد. چیدمان صندلی‌های این پرنده بصورت C22 Y239 است و غالبا سفرهای خارجی ایران‌ایر با آن انجام می‌شود.

PhotoWatermark 20231014154907

EP-IBG (Airbus A300B4-203F)I
این هواپیما با سریال ۲۹۹ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۸۴/۰۸/۰۹ با رجیستر آزمایشی F-WZMX انجام داد. ابتدا قرار بود با برای شرکت لوکزامبورکی Luxair پرواز کند، اما با انصراف این شرکت، مدتی در فرودگاه هامبورگ پارک شد. سپس از دسامبر ۱۹۸۶ تا آوریل ۱۹۹۸ با رجیستر OH-LAA برای شرکت‌های فنلاندی Kar-air و Finnair پرواز کرد. از آن تاریخ تا دسامبر سال ۲۰۰۴ با رجیستر G-TTMC برای چند شرکت دیگر خدمت کرد تا اینکه در دسامبر این سال با رجیستر TC-MNYبه شرکت ترکیه‌ای MNG Airlines منتقل شد. شرکت ترک این هواپیما را ابتدا به ایرلاین سعودی و سپس به ترکیش اجاره داد.
در ۲۰۰۶/۰۶/۲۹ [مطابق با ۸ تیر ۱۳۸۵] این هواپیما به صورت اجاره برای ایران‌ایر وارد کشور شد و بیست روز بعد ضمن تغییر رجیستر آن به TC-OBC، هواپیما همچنان در اجاره ایران‌ایر ماند. در ۱۰ آذر ۱۳۸۵ هواپیما به ایرتور منتقل می‌شود و در اسفند همان سال رجیستر ایرانی EP-MDA به خود می‌گیرد. هواپیما نهایتا در اواخر سال ۱۳۸۷ به ایران‌ایر منتقل شده و شش ماه بعد رجیستر آن به EP-IBG تغییر پیدا می‌کند.
نکته قابل توجه درباره چیدمان صندلی‌های این هواپیما، این است که بر خلاف اکثر هواپیماهای ایرباس ۳۰۰ ایران که چیدمان صندلی آنها در هر ردیف به صورت ۲-۴-۲ است، چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت ۳-۳-۳ است. همچنین، در آخرین چک هواپیما در سال ۱۳۹۷ چیدمان کابین به صورت ۲۷۸ صندلی تمام اکونومی تغییر کرده است.

PhotoWatermark 20231014155210

EP-IBH (Airbus A300B4-203F)I
این هواپیما با سریال ۳۰۲ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۸۴/۱۱/۱۴ با رجیستر آزمایشی F-WZMY انجام داد. به علت انصراف سفارش‌دهنده (هواپیمایی تونس)، به مدت بیش از دو سال دارای مشتری نبود تا اینکه در ۱۹۸۷/۰۳/۱۳ با رجیستر OH-LAB به خدمت شرکت فنلاندی Kar-Air درآمد. از ۱۹۹۰/۰۴/۰۱ به شرکت Finnair منتقل شد و مدت هشت سال برای این شرکت پرواز کرد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در ۱۹۹۸/۰۵/۱۹ توسط شرکت انگلیسی Air Scandic خریداری شده و با رجیستر G-SWJW به ناوگان این شرکت ملحق شد. هواپیما توسط این شرکت برای مدت چند ماه به شرکت لبنانی MEA نیز اجاره داده شد.
در ۲۰۰۴/۱۲/۰۸ با رجیستر TC-MNZ توسط شرکت ترکیه‌ای MNG Airlines خریداری شده و در سال ۲۰۰۵ برای چند ماه به شرکت بلژیکی Jetair – TUI Airlines Belgium اجاره داده شد. شرکت MNG، در آوریل ۲۰۰۷ هواپیما را با رجیستر TC-OBB به Onur Air دیگر شرکت ترک فروخت.
این شرکت نیز در سپتامبر همان سال [شهریور ۱۳۸۵] هواپیما را به قشم‌ایر اجاره داد و در آذر ۱۳۸۵، هواپیما ابتدا به اجاره ایرتور در آمد و سپس در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ با رجیستر EP-MDB توسط این شرکت خریداری شد. تا اینکه نهایتا در مهر ماه ۱۳۸۸ توسط ایران‌ایر خریداری شده و رجیستر آن به EP-IBH تغییر یافت.
این هواپیما از سال ۱۳۹۳ در فرودگاه مهرآباد زمینگیر شده است.

 

PhotoWatermark 20231014155405

EP-IBI (Airbus A300B4-203)I
این هواپیما به سفارش شرکت هواپیمایی نیجریه ساخته شد، هرچند این تحویل هرگز انجام نگرفت. شماره سریال این هواپیما ۱۵۱ بوده و اولین پرواز خود را در ۱۹۸۱/۰۶/۰۹ انجام داد. دو ماه بعد، با رجیستر VH-TAB توسط شرکت Trans Australia خریداری شد. با پایان فعالیت این شرکت در آگوست ۱۹۸۶، به Australian Airlines منتقل شد. از مارس ۱۹۸۷ به ژاپن رفت و تا سال ۲۰۰۴ با رجیستر JA8263 در شرکت‌های TDA و JAS و Japan Airlines Domestic فعالیت کرد. منبع: وبلاگ طیاره
در ژوئن ۲۰۰۴ توسط شرکت ترکیه‌ای Fly Air خریداری و رجیستر TC-FLK به خود گرفت و مدتی نیز به شرکت سعودی اجاره داده شد.
در آگوست ۲۰۰۷ [شهریور ۱۳۸۶] این هواپیما از شرکت ترک خریداری و به ناوگان ایران‌ایر اضافه شد.

PhotoWatermark 20231014155638

EP-IBJ (Airbus A300B4-203)I
این هواپیما با سریال ۲۵۶ و به سفارش شرکت هواپیمایی لیبی ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۸۳/۰۵/۱۸ انجام داد؛ هرچند شرکت لیبیایی از تحویل هواپیما منصرف شد. در ۱۹۸۶/۰۳/۲۵ با رجیستر JA8237 به شرکت ژاپنی TDA – Toa Domestic Airlines پیوست و سپس در ۱۹۸۸/۰۴/۰۱ وارد ناوگان Japan Air System شد. شش سال بعد در آوریل ۲۰۰۴ به شرکت JAL Domestic منتقل شد و در ۲۰۰۴/۰۶/۱۱ با رجیستر TC-FLL توسط شرکت ترکیه‌ای Fly Airlines که بعدها به Fly Air تغییر نام داد، خریداری شد. در سال ۲۰۰۵ برای مدت کوتاهی توسط Saudi Arabian Airlines و Sudan Airways اجاره شد.
ایران‌ایر هواپیما را در ژوئن ۲۰۰۷ [خرداد ۱۳۸۶] با رجیستر EP-IBJ از شرکت ترک خریداری کرد ولی حدود ۱۸ ماه زمینگیر بود تا اینکه در ۶ بهمن ۱۳۸۷ پروازهای خود را برای این شرکت آغاز کرد.

PhotoWatermark 20231014161041

EP-IBR (Airbus A300B2-203)I
این هواپیما با سریال ۶۱ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۷۹/۱۲/۲۱ انجام داد. این هواپیما که به سفارش ایران‌ایر ساخته شده بود، در واقع اولین ایرباس ملکی ایران است که در تاریخ ۱۹۸۰/۰۳/۱۷ [مطابق با ۲۷ اسفند ۱۳۵۸] به این شرکت تحویل داده شد.
در ۱۳ بهمن ۱۳۷۸ در فرودگاه مهرآباد با C130 هرکولس ارتش برخورد کرده و از بین رفت.

PhotoWatermark 20231014161323

EP-IBS (Airbus A300B2-203)I
با سریال ۸۰ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۸۰/۰۲/۱۳ انجام داد. این هواپیما که به سفارش ایران‌ایر ساخته شده بود، در تاریخ ۱۹۸۰/۰۴/۱۶ [مطابق با ۲۷ فروردین ۱۳۵۹] به این شرکت تحویل داده شد.
در سال ۱۳۶۳ در مسیر دبی ـ شیراز ـ تهران پس از تیک‌آف از فرودگاه شیراز، ربوده و به عراق منتقل شد. این هواپیما پس از پایان جنگ ایران و عراق در شهریور ماه ۱۳۶۹ به ایران عودت داده شد..

PhotoWatermark 20231014161501

EP-IBT (Airbus A300B2-203)I
این هواپیما به سفارش ایران‌ایر و با سریال ۱۸۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۸۲/۰۳/۰۹ انجام داد و در تاریخ ۱۹۸۲/۰۴/۳۰ [برابر با ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱] به این شرکت تحویل داده شد.
این هواپیما هم‌اکنون از رده خارج و در فرودگاه مهرآباد پارک شده است.

PhotoWatermark 20231014162121 1

EP-IBU (Airbus A300B2-203)I
با سریال ۱۸۶ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۲/۰۳/۱۶ انجام داد. این هواپیما که به سفارش ایران‌ایر ساخته شده بود، در تاریخ ۱۹۸۲/۰۴/۳۰ [مطابق با ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱] به این شرکت تحویل داده شد.
روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ طبق برنامه پیش‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شمارهٔ پرواز IRA655 و با ۲۹۰ سرنشین (۲۷۴ مسافر با ملیت‌های ایرانی، اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی) و ۱۶ خدمه پرواز در ساعت ۱۰ صبح از بندرعباس به مقصد دبی پرواز کند. در حالی که دقایقی از پروازش می‌گذشت مورد اصابت موشک ناو آمریکایی وینسنس قرار گرفت و سرنگون شد. هواپیما در مدت شش سال و سه ماه عمر خود، جمعا ۱۱۴۹۷ ساعت پرواز کرده بود. منبع: وبلاگ طیاره
بنا بر مصالحه دو کشور، میزان غرامت پرداختی به بازماندگان این جنایت که چند سال پس از آن پرداخت شد ۳۰۰ هزار دلار به بازماندگان افراد شاغل و ۱۵۰ هزار دلار به غیر شاغلین بود. ایران همچنین توانست غرامت هواپیما را هم از آمریکا گرفته و دو فروند ایرباس A300-600 نیز بابت جایگزینی ایرباس ساقط شده خریداری کند. (هواپیماهای EP-IBA و EP-IBB) آمریکا مسئولیت این حادثه را قبول نکرد و حاضر به عذرخواهی نشد.

PhotoWatermark 20231014162440

EP-IBV (Airbus A300B2-203)I
این هواپیما که به سفارش ایران‌ایر و با سریال ۱۸۷ ساخته شد، اولین پرواز خود را در ۱۹۸۲/۰۳/۲۳ انجام داد و در تاریخ ۱۹۸۲/۰۵/۱۲ [مطابق با ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۱] به ایران‌ایر تحویل داده شد.
اتفاق جالب درباره این هواپیما، گم شدن عجیب این ایرباس در آسمان و در نهایت پیدا شدنش در پاکستان است؛ چرا که این هواپیما در پرواز از کرمان به تهران، در مسیر اشتباهی راه پاکستان را در پیش گرفت و با خوش‌شانسی تمام و بدون هیچ خطری از سوی پدافند پاکستان در فرودگاه کراچی بر زمین نشست.
نهایتا پس از ۳۳ سال خدمت، هواپیما در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ آخرین پرواز خود را از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی انجام داد و هم‌اکنون در گوشه شرقی این فرودگاه به خواب ابدی فرو رفته است.

PhotoWatermark 20231014163051

EP-IBZ (Airbus A300B2-203)I
این هواپیما با سریال ۲۲۶ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۲/۱۲/۱۳ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۳/۰۱/۳۱ [مطابق با ۱۱ بهمن ۱۳۶۱] به ایران‌ایر تحویل داده شد. در حال حاضر این هواپیما در فرودگاه مهرآباد به خواب ابدی فرو رفته است.

PhotoWatermark 20231014163600

EP-ICE (Airbus A300B4-203/F)I
این هواپیما با سریال ۱۳۹ و به عنوان هواپیمایی مسافربری ساخته شد و نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۱/۰۳/۱۱ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۱/۰۴/۲۸ با رجیستر I-BUSG به Alitalia تحویل داده شد و هفت سال برای این شرکت پرواز کرد.
در ۱۹۹۸/۰۳/۰۲ توسط شرکت آمریکاییFSBU (First Security Bank of Utah)n خریداری شده و توسط شرکت BAe Filton کاربری آن از مسافربری به باربری تغییر یافت. دو سال بعد در ۲۰۰۰/۰۳/۲۶ با رجیستر N59139 به JHM Airlines Cargo منتقل شد و بیش از هفت سال نیز برای این شرکت خدمت کرد. در ۲۰۰۷/۰۹/۲۷ توسط شرکت ترکیه‌ای Kuzu Airlines Cargo خریداری و رجیستر آن به TC-KZT تغییر یافت.
نهایتا، ایران‌ایر این هواپیما را خریداری و در تاریخ ۲۰۰۸/۰۵/۰۲ [مطابق با ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷] با رجیستر EP-ICE وارد کشور کرد. هواپیما در حال حاضر زمینگیر است.

PhotoWatermark 20231014164141

EP-ICE (Airbus A300B4-203/F)I
این هواپیما با سریال ۱۳۹ و به عنوان هواپیمایی مسافربری ساخته شد و نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۱/۰۳/۱۱ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۱/۰۴/۲۸ با رجیستر I-BUSG به Alitalia تحویل داده شد و هفت سال برای این شرکت پرواز کرد.
در ۱۹۹۸/۰۳/۰۲ توسط شرکت آمریکاییFSBU (First Security Bank of Utah)n خریداری شده و توسط شرکت BAe Filton کاربری آن از مسافربری به باربری تغییر یافت. دو سال بعد در ۲۰۰۰/۰۳/۲۶ با رجیستر N59139 به JHM Airlines Cargo منتقل شد و بیش از هفت سال نیز برای این شرکت خدمت کرد. در ۲۰۰۷/۰۹/۲۷ توسط شرکت ترکیه‌ای Kuzu Airlines Cargo خریداری و رجیستر آن به TC-KZT تغییر یافت.
نهایتا، ایران‌ایر این هواپیما را خریداری و در تاریخ ۲۰۰۸/۰۵/۰۲ [مطابق با ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷] با رجیستر EP-ICE وارد کشور کرد. هواپیما در حال حاضر زمینگیر است.

PhotoWatermark 20231014164412

EP-ICF (Airbus A300B4-203/F)I
این هواپیما با سریال ۱۷۳ و به عنوان هواپیمایی مسافربری ساخته شد و نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۱/۱۲/۱۴ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۲/۰۲/۲۳ با رجیستر I-BUSL به Alitalia تحویل داده شد و شش سال برای این شرکت پرواز کرد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در ۱۹۹۸/۰۳/۲۰ توسط شرکت آمریکاییFSBU (First Security Bank of Utah)n و با رجیستر N68173 خریداری شده و توسط شرکت BAe Filton کاربری آن از مسافربری به باربری تغییر یافت. یک سال بعد در ۱۹۹۹/۰۵/۰۵ با رجیستر C-FICI به شرکت کانادایی ICC Cargo منتقل شد دو سال نیز برای این شرکت خدمت کرد. از جولای ۲۰۰۱ تا سپتامبر ۲۰۰۴ برای دو شرکت AeroUnion و Tradewinds Airlines پرواز کرد تا اینکه در ۲۰۰۷/۰۹/۰۱ توسط شرکت ترکیه‌ای Kuzu Airlines Cargo خریداری و رجیستر آن به TC-KZU تغییر یافت.
نهایتا، ایران‌ایر چند ماه بعد این هواپیما را خریداری و در تاریخ ۲۰۰۸/۰۵/۰۲ [مطابق با ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷] با رجیستر EP-ICF وارد کشور کرد. هواپیما در حال حاضر زمینگیر است.

PhotoWatermark 20231014164812

از اسفند ۱۳۵۶ شرکت ایران‌ایر به منظور ارزیابی هواپیمای ایرباس جهت ورود به ناوگان خود، دو فروند ایرباس A300-B2-202 نو با رجیسترهای F-ODHY و F-ODHZ از شرکت ایرباس اجاره کرده بود که در مدت پرواز در ایران رجیستر آنها به ترتیب به F-GBNI و F-GBNJ تغییر یافته و نهایتا در دی ۱۳۵۷ به ایرباس بازگردانده شدند. این دو هواپیما پس از پرواز برای Eastern Air Lines نهایتا در سال ۱۳۶۷ به Alitalia فروخته شده و سرانجام اوراق شدند.

ناوگان ایرباس ۳۰۰ ماهان‌ایر

EP-MHA (Airbus A300B2K-3C)I
این هواپیما با شماره سریال ۱۶۰ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۱/۰۹/۱۷ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۱/۱۱/۱۳ با رجیستر JA8471 توسط شرکت ژاپنیTDA (Toa Domestic Airlines)n خریداری شد. با تغییر نام این شرکت بهJapan Air System (JAS)n در سال ۱۹۸۸ و سپس تغییر نام مجدد به Japan Airlines Domestic در سال ۲۰۰۴ هواپیما همچنان در خدمت این شرکت بود تا اینکه در ۲۰۰۶/۰۶/۱۳ از خدمت خارج و زمینگیر شد.
هواپیمایی ماهان اقدام به خرید این هواپیما از طریق چند واسطه از جمله شرکت پوششی Blue Sky کرد و نهایتا در تاریخ ۲۰۰۶/۰۹/۱۵ [مطابق با ۲۴ شهریور ۱۳۸۵] هواپیما را با رجیستر EK-30060 وارد کشور نمود. حدود ۲ سال با این رجیستر به ارائه سرویس مشغول بود تا اینکه رجیستر آن در ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ به EP-MHA تغییر یافت.
این هواپیما کمتر از نه سال برای ماهان پرواز کرد و در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ این هواپیما در سن ۳۴ سالگی آخرین پرواز خود را به مقصد کرمان انجام داده و برای همیشه بازنشسته شد تا از آن جهت اهداف آموزشی استفاده شود.

PhotoWatermark 20231014165148

EP-MHE (Airbus A300-103)I
این هواپیما که اولین ایرباس ۳۰۰ شرکت ماهان است با شماره سریال ۳۵ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۷۷/۰۲/۰۲ انجام داد. در تاریخ ۱۹۷۷/۱۲/۱۴ با رجیستر HS-TGK توسط Thai Airways خریداری شد. در سپتامبر ۱۹۹۱ رجیستر آن به HS-THK تغییر یافت تا اینکه در ۱۹۹۶/۰۴/۱۸ با رجیستر ۳B-THK توسط شرکت Silverbird Aviation متعلق به جزیره سیشل خریداری شد و یک ماه بعد رجیستر آن به S7-AAY تغییر کرد.
هواپیمایی ماهان این هواپیما را در تاریخ ۱۹۹۹/۱۱/۰۱ [مطابق با ۱۰ آبان ۱۳۷۸] وارد کشور نمود و تا آبان ۱۳۸۶ که به علت مشکلاتی در ساختار بال، هواپیما از رده خارج و به کرمان منتقل شد، با رجیستر EP-MHE برای ماهان پرواز کرد. در حال حاضر از بدنه این هواپیما در مقاصد آموزشی استفاده شود.

PhotoWatermark 20231014165512

EP-MHF (Airbus A300B4-2C)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۵ ساخته شد و در ۱۹۷۸/۰۳/۰۱ نخستین پرواز خود را انجام داد. در ۱۹۷۸/۰۴/۱۴ با رجیستر HS-TGM به ناوگان Thai Airways پیوست. در سال ۱۹۸۹ رجیستر آن به HS-THM تغییر یافت تا اینکه در ۱۹۹۶/۰۴/۲۸ با رحیستر ۳B-THM توسط شرکت Silverbird Aviation متعلق به جزیره سیشل خریداری و در بانکوک نگهداری شد تا اینکه یک ماه بعد در ۱۹۹۶/۰۵/۲۶ با رجیستر S7-AAZ وارد ناوگان این شرکت شد.
شرکت ماهان این هواپیما را خریداری و در ۱۹۹۹/۱۱/۱۰ [مطابق با ۱۹ آبان ۱۳۷۸] وارد کشور کرد. پس از بازنشسته شدن EP-MHE در کرمان، کهنسال‌ترین ایرباس جهان بود که همچنان در حال خدمت بود. چیدمان صندلی‌های این پرنده C24 Y221 بود. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
این هواپیما از رده خارج شده است و در فرودگاه امام خمینی از آن به عنوان Rescue Simulation استفاده می‌شود.

PhotoWatermark 20231014165950

EP-MHG (Airbus A300B4-203)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۰۴ ساخته شد و در ۱۹۸۲/۰۷/۲۹ نخستین پرواز خود را انجام داد. در ۱۹۸۲/۱۰/۱۴ با رجیستر N227EA به ناوگان شرکت آمریکایی Eastern Airlines EAL پیوست. در ۱۹۹۰/۰۳/۰۱ با رجیستر N216PA به Pan AM پیوست. دو سال بعد توسط European Airlines خریداری و از ماه می ۱۹۹۲ تا می ۱۹۹۴ با رجیستر V2-LDX به Caribjet متعلق به آنتیگوآ و باربودا (جزیره‌ای در شرق دریای کارائیب) اجاره داده شد. سه ماه نیز به Air India اجاره داده شد و سپس در دسامبر ۱۹۹۴ به Faucett Perú منتقل شد. یک سال بعد در دسامبر ۱۹۹۵ به شرکت یونانی Apollo Airlines رفت و تا ژانویه ۱۹۹۷ برای آن شرکت پرواز کرد. در این تاریخ با رجیستر AP-BFL وارد ناوگان شرکت هواپیمایی پاکستان شد و حدود سه سال برای این شرکت پرواز کرد.
سرانجام شرکت ماهان این هواپیما را خریداری و در ۲۰۰۰/۰۷/۰۴ [مطابق با ۱۴ تیر ۱۳۷۹] وارد کشور کرد. چیدمان صندلی‌های این پرنده C24 Y221 بود. این هواپیما برای همیشه از رده خارج شده و در گوشه شرقی فرودگاه امام خمینی در کنار سایر هواپیماهای بازنشسته پارک شده است.

PhotoWatermark 20231014170334

EP-MHL (Airbus A300B4-203)I
این هواپیما با شماره سریال ۱۷۵ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۲/۰۲/۰۲ انجام داد. در تاریخ هفتم آوریل همان سال با رجیستر F-BVGR به شرکت هواپیمایی ایرفرانس تحویل داده شد. یازده سال بعد، شرکت هواپیمایی ZAS AL of Egypt این هواپیما را خریداری کرده و با تغییر رجیستر آن به SU-DAR از تاریخ ۱۹۹۳/۰۳/۱۹ آن را رسما در اختیار گرفت. پس از گذشت ۳ سال، در ۱۹۹۶/۰۴/۲۷ به شرکت هواپیمایی AMC-Aircraft Maint C فروخته شد و رجیستر SU-BMM به خود گرفت. این ایرباس، در فاصله جولای ۱۹۹۷ تا ژانویه ۲۰۰۳ به تناوب و بصورت استیجاری، در اختیار شرکت‌های هواپیمایی ایر تونس و ایر مالی قرار گرفت.
سرانجام توسط هواپیمایی ماهان این هواپیما را خریداری و در ۲۰۰۵/۱۱/۰۱ [مطابق با ۱۰ آبان ۱۳۸۴] وارد کشور شد و رجیستر آن به EP-MHL تغییر یافت. این هواپیما برای همیشه از رده خارج شده است.

PhotoWatermark 20231016112113 1

EP-MHM (Airbus A300B2K-3C)I
این هواپیما با شماره سریال ۹۰ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۰/۱۱/۰۵ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۰/۱۲/۱۸ با رجیستر JA8466 توسط شرکت ژاپنیTDA (Toa Domestic Airlines)n خریداری شد. با تغییر نام این شرکت بهJapan Air System (JAS)n در سال ۱۹۸۸ و سپس تغییر نام مجدد به Japan Airlines Domestic در سال ۲۰۰۴ هواپیما همچنان در خدمت این شرکت بود تا اینکه در ۲۰۰۴/۰۵/۱۴ به شرکت ترکیه‌ای Saga Airlines فروخته شد و رجیستر آن نیز به TC-SGA تغییر یافت. از دسامبر همان سال تا مارس ۲۰۰۶ به دو شرکت دیگر ترک Fly Airlines (به بعدها به Fly Air تعییر نام داد) و Onur Air اجاره داده شد. منبع: وبلاگ طیاره
در تاریخ ۲۰۰۶/۰۵/۰۹ [مطابق با ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵] توسط هواپیمایی ماهان از Saga Airlines اجاره و با همان رجیستر TC-SGA وارد کشور شد . هواپیما تا اسفند ۱۳۸۵ برای ماهان پرواز کرد و پس از آن زمینگیر شده و از بیشتر قطعات آن برای دیگر ایرباس ۳۰۰های این شرکت استفاده شد. نهایتا هواپیما در آذر ۱۳۸۶ توسط هواپیمایی ماهان خریداری و پس از اورهال و رنگ‌آمیزی مجدد و با پشت سر گذاشتن یک سال زمینگیری، با رجیستر EP-MHM به چرخه پروازی بازگشت. این هواپیما در حال حاضر از رده خارج شده است.

PhotoWatermark 20231016112157

EP-MHP (Airbus A300B2K-3C)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۴۴ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۳/۰۳/۰۹ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۳/۰۴/۲۲ با رجیستر JA8477 توسط شرکت ژاپنیTDA (Toa Domestic Airlines)n خریداری شد. با تغییر نام این شرکت بهJapan Air System (JAS)n در سال ۱۹۸۸ و سپس تغییر نام مجدد به Japan Airlines Domestic در سال ۲۰۰۴ که با ادغام چند شرکت نیز همراه بود، هواپیما همچنان برای این شرکت پرواز می‌کرد تا اینکه در مارس ۲۰۰۶ هواپیما از خدمت خارج شد. دو ماه بعد توسطTAT (Tiger Aircraft Trading)n خریداری و رجیستر آن به N142RF تغییر کرد.
سرانجام هواپیمایی ماهان از طریق شرکت پوششی Blue Sky این هواپیما را خریداری و در ۲۰۰۶/۰۸/۰۱ [مطابق با ۱۰ مرداد ۱۳۸۵] با رجیستر EK-30044 وارد کشور کرد. در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ رجیستر آن را به EP-MHP تغییر داد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
هم‌اکنون این هواپیما از رده خارج شده و ضمن پاک کردن لوگو و نام شرکت ماهان از روی بدنه، در گوشه شرقی فرودگاه امام خمینی در کنار سایر هواپیماهای زمینگیر و از رده خارج پارک شده است.

PhotoWatermark 20231016112249

آبشار های ایران

EP-MMO (Airbus A300B4-622R)I
این هواپیما که کم‌سن‌ترین ایرباس ۳۰۰ ایران است، به سفارش شرکت Japan Air System و با شماره سریال ۸۳۸ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۰۸/۲۸ انجام داد و سه ماه بعد با رجیستر JA016D به آن شرکت تحویل داده شد. در آوریل ۲۰۰۴ به Japan Airlines Domestic دیگر شرکت ژاپنی منتقل شد و سپس در اکتبر ۲۰۰۶ به هواپیمایی ژاپن JAL منتقل شد تا اینکه در ۲۰۰۱/۰۵/۳۱ از خدمت خارج شده و زمینگیر شد. در آگوست همان سال با رجیستر N836AC به Aircastle منتقل شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در ۲۰۱۱/۱۰/۰۱ از طریق شرکت شرکت قرقیزی Kyrgyz Trans Avia خریداری و بلافاصله، در تاریخ ۲۰۱۱/۱۰/۲۹ [مطابق با ۷ آبان ۱۳۹۰] با رجیستر EX-35011 وارد فرودگاه کرمان شده و روز بعد وارد فرودگاه امام خمینی شد. هواپیما نهایتا دو سال بعد، در آذر ۱۳۹۲ دارای رجیستر ایرانی EP-MMO شد.

tayyareh EP MMO

EP-MNG (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما، با شماره سریال ۴۰۱ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۰۲/۰۲ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۷/۰۴/۰۲ با رجیستر D-AIAK و با نام Kronberg im Taunus وارد ناوگان شرکت لوفتهانزا شد و تا ۲۰۰۳/۰۵/۰۷ که در فرودگاه هامبورگ زمینگیر شد، در ناوگان این شرکت بود. لوفتهانزا مجددا این هواپیما را آوریل ۲۰۰۴ به خدمت فراخواند و تا ۲۰۰۹/۰۳/۱۱ که از در فرودگاه درسدن خدمت خارج و زمینگیر شد، پروازهای این شرکت را انجام می‌داد.
پس از اورهال در لوفتهانزا تکنیک، توسط هواپیمایی ماهان خریداری و در تاریخ ۲۰۱۰/۱۱/۰۴ و در قالب سیزدهمین و آخرین A300-600 خریداری شده از لوفتهانزای آلمان (مرحله اول پنج فروند و مرحله دوم هشت فروند) به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل و نهایتا ۲۰۱۰/۱۲/۰۳ [مطابق با ۱۲ آذر ۱۳۸۹] وارد کشور شد و رجیستر EP-MNG به خود گرفت.

tayyareh EP MNG

EP-MNH (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما، با شماره سریال ۴۰۵ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۰۲/۰۳ انجام داد. و در تاریخ ۱۹۸۷/۰۴/۱۸ با رجیستر D-AIAL وارد ناوگان شرکت لوفتهانزا شد. هواپیما به مدت تقریبی ۱۶ سال در خطوط مختلف این شرکت هواپیمایی پرواز کرد و سپس در تاریخ ۲۰۰۳/۰۵/۰۷ در شهر هامبورگ زمینگیر شد. پس از گذشت حدود ۱۰ ماه، در ۲۰۰۴/۰۳/۱۶ مجددا با نام جدید Stade به خط پرواز بازگردانده شد و تا ۲۰۰۹/۰۵/۰۲ در لوفتهانزا مورد استفاده قرار گرفت.
در این تاریخ مجددا زمینگیر شد و نهایتا در تاریخ ۲۰۱۰/۰۷/۲۷ پس از اورهال در لوفتهانزا تکنیک، از هامبورگ به فرودگاه درسدن و در ۲۰۱۰/۰۹/۰۲ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل و نهایتا پانزده روز بعد در ۲۰۱۰/۰۹/۱۷ [مطابق با ۲۶ شهریور ۱۳۸۹] وارد کشور شد و رجیستر EP-MNH به خود گرفت.

tayyareh EP MNH

EP-MNJ (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما، با شماره سریال ۳۸۰ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۶/۱۲/۳۱ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۷/۰۳/۱۲ با رجیستر D-AIAH وارد ناوگان شرکت لوفتهانزا شد و تا ۲۰۰۹/۰۷/۰۲ که در فرودگاه درسدن از خدمت خارج و زمینگیر شد، به مدت بیش از ۲۲ سال پروازهای این شرکت را انجام می‌داد. این هواپیما نخستین ایرباس A300-600 خریداری شده توسط لوفتهانزا بود.
با اعلام فروش این هواپیما توسط لوفتهانزا، هواپیمایی ماهان آن را از طریق واسطه خریداری و در تاریخ ۲۰۱۰/۰۴/۰۹ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل کرد. هواپیما نهایتا در ۲۰۱۰/۰۷/۰۵ [مطابق با ۱۴ تیر ۱۳۸۹] وارد کشور شد و رجیستر EP-MNJ به خود گرفت. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
مدتی از آن به عنوان انبار قطعه استفاده می‌شد تا اینکه در ۲۵ آذر همان سال برای پرواز، آماده‌سازی شد. این هواپیما مدت زیادی در گوشه شرقی فرودگاه امام خمینی و در کنار هواپیماهای از رده خارج پارک شده بود تا اینکه ضمن انتقال به فرودگاه مهرآباد، پس از سال‌ها زمینگیری، در ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ تست‌فلایت انجام داده و از ۵ فروردین ۱۴۰۰ فعالیت مجدد خود را برای ماهان آغاز کرد.

tayyareh EP MNJ

EP-MNK (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما، با شماره سریال ۶۱۸ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۰۹/۰۴ انجام داد. در تاریخ ۱۹۹۱/۱۱/۱۹ با رجیستر D-AIAT وارد ناوگان شرکت لوفتهانزا شد و به مدت تقریبی ۱۹ سال با نام Bottrop برای این شرکت هواپیمایی پرواز کرد. سپس در تاریخ ۲۰۰۹/۰۵/۰۲ در فرودگاه هامبورگ از خدمت خارج و زمینگیر شد.
پس از اورهال در لوفتهانزا تکنیک، توسط هواپیمایی ماهان خریداری و در تاریخ ۲۰۰۹/۱۲/۱۰ از هامبورگ به فرودگاه بریسپل کی‌یف در اوکراین منتقل و نهایتا در ۲۰۱۰/۰۷/۰۵ [مطابق با ۱۴ تیر ۱۳۸۹] وارد کشور شد و رجیستر EP-MNK به خود گرفت. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ این ایرباس پس از حدود ۲۸ سال خدمت،  آخرین پرواز خود را در مسیر تهران به کرمان انجام داده و برای همیشه در این شهر بازنشسته شد. گفته می‌شود اتمام تایم بدنه عامل اصلی بازنشستگی این هواپیما بوده است.

tayyareh EP MNK

EP-MNL (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما، با شماره سریال ۶۲۳ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۱/۱۰/۲۳ انجام داد. در تاریخ ۱۹۹۲/۰۱/۱۳ با رجیستر D-AIAU و با نام Bocholt وارد ناوگان شرکت لوفتهانزا شد و تا ۲۰۰۹/۰۷/۰۲ که در فرودگاه درسدن از خدمت خارج و زمینگیر شد، پروازهای این شرکت را انجام می‌داد.
پس از اورهال در لوفتهانزا تکنیک، توسط هواپیمایی ماهان خریداری و در تاریخ ۲۰۱۰/۰۳/۰۴ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل و نهایتا ۲۰۱۰/۰۷/۰۱ [مطابق با ۱۰ تیر ۱۳۸۹] وارد کشور شد و رجیستر EP-MNL به خود گرفت. هواپیما سرانجام در ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ جهت گذراندن دوران بازنشستگی خود به کرمان منتقل شد.

tayyareh EP MNL

EP-MNQ (Airbus A300-603)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۵۳ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۹/۱۲/۰۸ انجام داد. در تاریخ ۱۹۹۰/۰۳/۰۶ با رجیستر D-AIAS و با نام Mönchengladbach وارد ناوگان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا شد. کمتر از ۱۹ سال برای این شرکت پرواز کرد تا اینکه در ۲۰۰۸/۱۰/۲۵ از خدمت خارج و در فرودگاه درسدن زمینگیر شد.
با اعلام فروش این هواپیما توسط لوفتهانزا، هواپیمایی ماهان آن را از طریق شرکت Kyrgyz Trans Avia خریداری و در تاریخ ۲۰۰۹/۰۷/۱۷ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل کرد. هواپیما نهایتا در ۲۰۰۹/۰۷/۲۵ [مطابق با ۳ مرداد ۱۳۸۸] با رجیستر EX-35010 وارد کشور شد و پس از مدتی رجیستر EP-MNQ به خود گرفت. در چند ماه اول از هواپیما به عنوان انبار قطعه برای سایر ایرباس‌های ۳۰۰ و ۳۱۰ ماهان استفاده شد تا اینکه در ۲۳ آبان همان سال پروازهای خود را برای ماهان آغاز کرد. در حال حاضر این هواپیما در گوشه شرقی فرودگاه امام خمینی و در کنار هواپیماهای از رده خارج پارک شده است.

tayyareh EP MNQ

EP-MNR (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۱۱ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۰۳/۲۷ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۷/۰۶/۰۵ با رجیستر D-AIAN و با نام Nördlingen وارد ناوگان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا شد و ۲۱ سال برای این شرکت پرواز کرد تا اینکه در ۲۰۰۸/۱۰/۲۶ از خدمت خارج و در فرودگاه درسدن زمینگیر شد.
با اعلام فروش این هواپیما توسط لوفتهانزا، هواپیمایی ماهان آن را از طریق شرکت Kyrgyz Trans Avia خریداری و در تاریخ ۲۰۰۹/۰۴/۰۲ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل کرد. هواپیما نهایتا در ۲۰۰۹/۰۷/۲۱ [مطابق با ۳۰ تیر ۱۳۸۸] با رجیستر EX-35009 وارد کشور شد و پس از مدتی رجیستر EP-MNR به خود گرفت. هواپیما در تاریخ ۳ شهریور همان سال رسما وارد ناوگان هوایی ماهان شد. در حال حاضر این هواپیما در گوشه شرقی فرودگاه امام خمینی و در کنار هواپیماهای از رده خارج پارک شده است.

tayyareh EP MNR 1

EP-MNS (Airbus A300-603)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۱۴ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۷/۰۴/۱۷ انجام داد. در تاریخ ۱۹۸۷/۰۶/۲۵ با رجیستر D-AIAP و با نام Donauwörth وارد ناوگان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا شد و ۲۱ سال برای این شرکت پرواز کرد تا اینکه در ۲۰۰۸/۱۱/۰۴ از خدمت خارج و در فرودگاه هامبورگ زمینگیر شد.
با اعلام فروش این هواپیما توسط لوفتهانزا، هواپیمایی ماهان آن را از طریق شرکت Kyrgyz Trans Avia خریداری و در تاریخ ۲۰۰۹/۰۴/۰۲ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف اوکراین منتقل کرد. هواپیما نهایتا در ۲۰۰۹/۰۷/۲۱ [مطابق با ۳۰ تیر ۱۳۸۸] با رجیستر EX-35008 وارد کشور شد و پس از مدتی رجیستر EP-MNS به خود گرفت. سپس در تاریخ ۳ شهریور همان سال رسما وارد ناوگان هوایی ماهان شد.
با از رده خارج شدن این هواپیما، مدتی ضمن جدا کردن بال‌ها و دم، بدنه آن در کنار آشیانه شرکت ماهان در فرودگاه امام خمینی گذاشته شده بود تا اینکه در تاریخ ۹ آبان ۱۳۹۷ به دلایل نامعلوم دچار آتش‌سوزی شد.

tayyareh EP MNS

EP-MNT (Airbus A300B4-603)I
این هواپیما، با شماره سریال ۵۴۶ ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۸۹/۱۱/۰۶ انجام داد. در تاریخ ۱۹۹۰/۰۲/۰۲ با رجیستر D-AIAR وارد ناوگان لوفتهانزا شد و به مدت تقریبی ۱۹ سال با نام Bingen am Rhein در خطوط مختلف این شرکت هواپیمایی پرواز کرد. سپس در تاریخ ۲۰۰۸/۱۰/۲۶ در فرودگاه درسدن آلمان از خدمت خارج و زمینگیر شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
هواپیمایی ماهان این ایرباس را در قالب اولین سری پنج فروندی از هواپیماهای ایرباس A300-600 خود، از طریق شرکت قرقیزستانی Kyrgyz Trans Avia و با رجیستر EX-35007 خریداری کرده و هواپیما را در ۲۰۰۹/۰۵/۰۷ به فرودگاه بریسپل در کی‌یف پایتخت اوکراین منتقل کرد. سپس آن را از شرکت قرقیزی اجاره و در بامداد ۲۰۰۹/۰۷/۱۸ [مطابق با ۲۷ تیر ۱۳۸۸] به کشورمان منتقل کرد. رجیستر هواپیما دو ماه بعد به EP-MNT تغییر یافت. در حال حاضر این هواپیما در فرودگاه امام خمینی زمینگیر است.

tayyareh EP MNT

هواپیمایی ماهان در مرداد ۱۳۸۵ یک فروند ایرباس A300B4-203 با رجیستر EK-30039 از طریق شرکت پوششی Blue Sky وارد کشور کرد و یک سال بعد در تیر ماه ۱۳۸۶ آن را به عنوان هواپیمای تشریفات به دولت عراق اهداء کرد که تا سال ۱۳۹۲ با رجیستر YIAPX برای این کشور پرواز کرد و سپس از خدمت خارج شد.
شرکت ماهان همچنین در حد فاصل آذر ۱۳۸۹ تا مهر ۱۳۹۰ برای تأمین قطعات مورد نیاز سایر ایرباس‌های ۳۰۰ خود، تعداد چهار فروند ایرباس A300-600 سابق شرکت تایلندی Thai Airways را از طریق شرکت ارمنستانی Vertir Airlines و با رجیسترهای ارمنی EK۳۰۰۱۸ و EK۳۰۰۶۴ و EK۳۰۰۶۸ و EK۳۰۰۹۸ وارد کشور کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا