هواپیما

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش سوم)

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش اول)

مدل A319 یکی از کوچک‌ترین اعضای ایرباس می‌باشد که به عنوان یک هواپیمای موفق تک‌راهرو مطرح شده است و با مدل‌های ۳۰۰-۷۳۷ و ۷۰۰-۷۳۷ شرکت بوئینگ رقابت می‌کند.

برنامه ساخت مدل A319 در ژوئن ۱۹۹۳ در نمایشگاه پاریس بر اساس دریافت ۶ سفارش از شرکت لیزینگی ILFC آغاز شد و رشد صعودی خود را در بازار شرکت‌های هواپیمایی آغاز کرد. بعد از آن اولین شرکتی که مدل A319 را سفارش داد شرکت French carrier Air Inter از زیرمجموعه‌های ایرفرانس بود که سفارش خود را برای ۶ فروند در فوریه ۱۹۹۴ اعلام کرد. بعد از آن خطوط بریتیش‌ایرویز٬ یواس‌ایرویز٬ یونایتد٬ نورث‌وست٬ لوفت‌هانزا٬ ایرکانادا٬ سوییس‌ایر (سوییس اینترنشنال فعلی) در زمره مشتریان اصلی آن قرار گرفتند که بیشتر از ۵۰۰ فروند از مدل A319 را سفارش دادند.

ایرباس ۳۱۹ برای اولین‌بار در ۲۵ آگوست ۱۹۹۵ از هامبورگ پرواز کرد. دریافت گواهینامه اروپایی JAA و ورود به خدمت آن در شرکت سوییس‌ایر در آوریل ۱۹۹۶ بود.

مدل A319 با اندکی تغییرات نسبت به مدل موفق A320 ساخته شد. مهمترین تفاوت بین مدل A320 و A319 بدنه کوچکتر A319 نسبت به مدل A320 می‌باشد. در حالیکه تمام جنبه‌های دیگر A319 و A320 یکسان هستند. همانند مدل‌های A321 و A330 و A340، مدل A319 نیز دارای دو خدمه در عرشه پرواز و اهرم‌های کنترل جانبی است که اولین‌بار در مدل A320 معرفی شده بودند. این خصوصیات مشترک فواید زیادی در هزینه‌های آموزش خدمه دارد و کلیه مسائل مربوط به اعمال اپراتوری همانند مدل‌های A319 – A320 – A321 می‌توانند به وسیله خلبان دنبال شوند.

علاوه بر آن به دلیل مشترک بودن کابین خلبان٬ زمان آموزش خدمه برای تبدیل شدن به خلبان هواپیماهای بزرگتر A330 و A340 نیز کاهش یافته است. همانند مدل A321 مونتاژ نهایی A319 در هامبورگ انجام می‌شود. اما مونتاژ دیگر هواپیماهای ایرباس از جمله A320 در تولوز واقع در فرانسه انجام می‌شود.

مشخصات

ایرباس ۳۱۹ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.

فاصله نوک دو بال: ۳۵.۸ متر
طول: ۳۳.۸۴ متر
ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر
ظرفیت مسافر: بین ۱۱۶ تا ۱۵۶ نفر
بیشینه سرعت: ۰.۸۲ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۶۹۵۰ کیلومتر

در ایران تنها شش ایرباس ۳۱۹ وجود دارد که سه فروند متعلق به ایران‌ایر، دو فروند در ناوگان هواپیمایی معراج و دیگری متعلق به هواپیمایی زاگرس است.

نخستین ایرباس ۳۱۹ ایران دی‌ماه ۱۳۹۴ توسط هواپیمایی زاگرس وارد کشور شد. این ایرباس همچنان با رجیستر EP-ZAX برای این شرکت فعالیت می‌کند.

در سال ۱۳۹۵ دومین ایرباس ۳۱۹ در آسمان ایران بال گشود. این هواپیما ابتدا به مدت بیش از یک سال با رجیستر EP-SAS به شرکت قشم‌ایر اجاره داده شد و سپس در اسفند ۱۳۹۷ با رجیستر EP-SSL به ناوگان هواپیمایی معراج پیوست. سومین ایرباس ۳۱۹ در مهر ماه ۱۳۹۶ وارد ایران شد. ابتدا برای مدت کوتاهی به شرکت تابان اجاره داده و سپس در اسفند ۱۳۹۷ با رجیستر EP-SSP به ناوگان هواپیمایی معراج پیوست.

در بهمن ۱۳۹۶ نیز سه فروند از این هواپیماها بصورت همزمان وارد ایران شده و پس از مدت‌ها پارک در فرودگاه مشهد، نهایتا در آذر ۱۳۹۸ با رجیسترهای EP-IEP و EP-IEQ و EP-IER به ایران‌ایر ملحق شدند.

 

EP IER

EP IEQ

EP IEP

EP SSL

ناوگان

فهرست هواپیماهای ایرباس ۳۱۹ ایران بر اساس سن:

۱. EP-SSP معراج اولین پرواز: ۲۰۰۳/۱۱/۱۱

۲. EP-SSL معراج اولین پرواز: ۲۰۰۳/۰۲/۰۴

۳. EP-IER ایران‌ایر اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۵/۲۸

۴. EP-IEQ ایران‌ایر اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۲/۰۵

۵. EP-IEP ایران‌ایر اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۱/۰۸

۶. EP-ZAX زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۶/۱۲/۲۰

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش دوم)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا