معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش چهارم)
معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش سوم)
پس از موفقیت طرحهای پهنپیکر ایرباس، این شرکت اروپایی به دنبال ورود به بازار هواپیماهای تکراهرو بود. اولین تلاش ایرباس در این حوزه A320 نام گرفت که علاوه بر ویژگیهای ممتازش، خود مولد سه مدل موفق دیگر ایرباس به نامهای A318 و A319 و A321 به شمار میرود.
ایرباس برای A320 ظرفیت ۱۵۰ نفر را در نظر گرفت که از ریسکپذیری کمتری برخوردار بود. A320 اولین هواپیمای شناخته شده در جهان است که از سیستم کنترل پرواز با سیم بهره گرفته است. در این سیستم کنترل دادههای ورودی از خلبان به سطوح پروازی منتقل میشود. این کار توسط سیگنالهای الکترونیکی انجام میشود که سریعتر از حالت مکانیکی است. از دیگر مزایای پرواز با سیم این است که توسط کامپیوتر کنترل میشود و خدمه انسانی نقش کمتری در آن دارند. ایرباس برای A320 عرشه پرواز الکترونیکی پیشرفته با ۶ صفحه نمایشگر رنگی در نظر گرفته است. گفتنی است کابین خلبان A320 با سه عضو دیگر خانواده یکسان است که این امر صرفهجوییهای زیادی را هم از نظر وقت و هم از نظر هزینه در پی داشته است. ابتکار دیگری که در A320 و برای اولینبار به کار رفته، استفاده از اهرم کنترل دستی به جای فرمان کنترلی عادی است که در هواپیماها استفاده میشود. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است
ایرباس در طراحی A320 از مواد مرکب نیز بهره گرفته است. برای به پرواز در آوردن A320 دو موتور CFM56 و V2500 در نظر گرفته شد. برنامه طراحی A320 در مارس ۱۹۸۲ آغاز شد که پس از ۵ سال مطالعه و تحقیق سرانجام اولین پروازش را در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ انجام داد و در ۲۶ فوریه ۱۹۸۸ گواهینامه صلاحیت پروازی را دریافت کرد. تحویل به مشتریان با تحویل اولین A320 به شرکت ایرفرانس در مارس همان سال آغاز شد. تحویل اولین A320 با موتور V2500، نیز به خطوط هوایی آدریا ایرویز در ماه می ۱۹۸۹ بود.
تولید اولیه مدل ۱۰۰-A320 بود که فقط تعداد کمی از آن ساخته شد. مدل A320-200 پس از دریافت گواهینامه پروازی در نوامبر ۱۹۸۸ با تغییراتی همچون افزایش وزن هنگام برخاستن، برد طولانیتر و استفاده از بالک جایگزین مدل ۱۰۰ شد. ایرباس A320 اولین عضو از یک خانواده موفق محسوب میشود که توانسته موفقیتهای زیادی را برای صنایع ایرباس به ارمغان آورد. به طوریکه نرخ تولید انواع خانواده A320 از ماهانه ۲۲ فروند در سال ۲۰۰۰ به ۳۰ فروند در سال ۲۰۰۲ افزایش پیدا کرد.
مشخصات
فاصله نوک دو بال: ۳۵.۸ متر
طول: ۳۷.۵۷ متر
ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است
ظرفیت مسافر: حداکثر ۱۸۰ نفر
بیشینه سرعت: ۰.۸۲ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۶۱۰۰ کیلومتر
از سال ۱۳۸۲ که نخستین ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی ایران توسط ایرانایر و بصورت اجاره وارد کشور شد تا کنون تعداد ۳۲ فروند از این نوع هواپیما بصورت ملکی، ۶ فروند بصورت موقت و استیجاری و ۲ فروند به عنوان انبار قطعه وارد کشورمان شده است.
ایرانایر به عنوان پیشگام ورود این تایپ از هواپیماها به ناوگان خود، بجز دو فروند ایرباس ۳۲۰ که در سال ۱۳۸۲ و برای چند ماه از یک شرکت تونسی اجاره کرده بود، در خلال سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ هفت فروند ایرباس ۳۲۰ وارد ناوگان ملکی خود کرد که یکی از آنها را بعدا به جهت پروازهای مقامات کشور به دولت واگذار کرد.
هواپیمایی زاگرس به عنوان بیشترین واردکننده این هواپیما در کشور، از شهریور ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۴ تعداد ده فروند ایرباس ۳۲۰ از طریق شرکتهای اوکراینی وارد کشور کرد که بعدها سه فروند آنها را به هواپیمایی آسمان فروخت. این شرکت همچنین در خرداد ۱۳۹۶ یک فروند دیگر از این هواپیما را جهت استفاده از آن به عنوان انبار قطعه سایر ایرباسهای ۳۲۰ خود وارد کشور کرد.
هواپیمایی ماهان نیز ابتدا در فروردین ۱۳۸۳ یک فروند از این هواپیما را وارد کشور کرد. سپس در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ دو فروند دیگر را بصورت اجاره از آلمان و فرانسه وارد ناوگان خود کرد. در سال ۱۳۸۵ دومین ایرباس ۳۲۰ ملکی ماهان وارد کشور شد. این شرکت در ادامه تعداد دیگری از این هواپیما را وارد کشور کرد، اما بعدها تمام ایرباسهای ۳۲۰ خود را به شرکتهای دیگر واگذار کرد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است
هواپیمایی معراج پس از به خدمت گرفتن ایرباس ۳۲۰ تشریفاتی دولت ـ که بعدها به عنوان انبار قطعه زمینگیر شد ـ در سالهای ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۹ سه فروند از این هواپیما را خریداری و وارد ناوگان خود نمود.
همچنین، هواپیمایی آتا در اوایل سال ۱۳۹۰ تعداد سه فروند، هواپیمایی منحلشده اترک در مرداد ۱۳۹۱، تیر ۱۳۹۲ و آبان ۱۳۹۴ تعداد سه فروند و شرکت قشمایر از اسفند ۱۳۹۱ تا خرداد ۱۳۹۲ تعداد سه فروند ایرباس ۳۲۰ وارد ناوگان خود کردند.
هواپیمایی آسمان نیز در سال ۱۳۹۳ دو فروند ایرباس ۳۲۰ از شرکت ماهان و یک فروند از کامایر افغانستان خریداری کرد. در اسفند ۱۳۹۵ نیز این شرکت سه فروند از ایرباس های ۳۲۰ شرکت زاگرس را خریداری و به ناوگان خود ملحق کرد.
هواپیمایی تابان هم از بهمن ۱۴۰۱ یک فروند از این نوع هواپیما را بصورت استیجاری وارد ناوگان خود کرده است.
و در نهایت، هواپیمایی کیشایر دو فروند ایرباس ۳۲۰ را در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ از یک شرکت اردنی اجاره کرده بود.
در ادامه این مطلب، ایرباسهای ۳۲۰ موجود در ناوگان هوایی ایران به تفکیک شرکت بهرهبردار و بر اساس حروف الفبا معرفی میشوند.
شرکت ایرانایر از ۲۱ اردیبهشت تا ۳ بهمن ۱۳۸۲ یک فروند ایرباس ۳۲۰ با رجیستر TS–INC و از ۲۹ شهریور تا ۵ بهمن ۱۳۸۲ یک فروند ایرباس ۳۲۰ دیگر با رجیستر TS–INA را از شرکت تونسی Nouvelair اجاره کرده بود.
هواپیمایی ماهان نیز از ۵ خرداد ۱۳۸۳ تا ۱ تیر ۱۳۸۳ و سپس از ۲۵ آذر ۱۳۸۳ تا ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ یک فروند ایرباس ۳۲۰ با رجیستر D-ANNA را از شرکت آلمانی Blue Wings و از ۲۳ دی ۱۳۸۴ تا ۷ مهر ۱۳۸۵ یک فروند ایرباس ۳۲۰ با رجیستر F-GZZZ را از شرکت فرانسوی Eagle Aviation اجاره کرده بود.
همچنین، هواپیمایی کیشایر دو فروند ایرباس ۳۲۰ را با رجیسترهای JY–JAU از ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ و JY–JAT از ۲ فروردین ۱۳۹۵ تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ از شرکت اردنی Jordan Aviation اجاره کرده بود.
فهرست هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ ایران بر اساس سن:
۱. EP-IEG ایرانایر اولین پرواز: ۲۰۰۳/۰۶/۰۶
۲. EP-AJH معراج اولین پرواز: ۲۰۰۰/۱۰/۲۷
۳. EP-AJI معراج اولین پرواز: ۲۰۰۰/۰۸/۱۱
۴. EP-ZAT زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۴/۰۱
۵. EP-ZGC زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۸/۱۲/۱۵
۶. EP-IEC ایرانایر اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۶/۱۸
۷. EP-FQP قشم اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۷/۰۱
۸. EP-FQH قشم اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۶/۲۷
۹. EP-FQR قشم اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۶/۱۳
۱۰. EP-IEB ایرانایر اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۱/۲۶
۱۱. EP-AJC معراج اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۲/۲۸
۱۲. EP-AJJ معراج اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۲/۰۱
۱۳. EP-APG آسمان اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۵/۲۴
۱۴. EP-API آسمان اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۴/۰۵
۱۵. EP-APH آسمان اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۵/۱۳
۱۶. EP-ZAU زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۴/۱۶
۱۷. EP-APE آسمان اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۳/۰۳
۱۸. EP-ZAJ زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۲/۰۴
۱۹. EP-TAC آتا اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۱/۲۸
۲۰. EP-ZAL زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۱/۰۷
۲۱. EP-ZAV زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۲/۱۲/۱۵
۲۲. EP-TTA ایرتور اولین پرواز: ۱۹۹۲/۱۲/۰۹
۲۳. EP-APJ آسمان اولین پرواز: ۱۹۹۲/۱۰/۱۳
۲۴. EP-TTC نامشخص اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۵/۱۰
۲۵. EP-TAB آتا اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۹/۰۳
۲۶. EP-TAD آتا اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۹/۰۱
۲۷. EP-APF آسمان اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۷/۲۰
۲۸. EP-IED ایرانایر اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۶/۱۸
۲۹. EP-ZAP زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۳/۱۳
۳۰. EP-TTB نامشخص اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۳/۱۲
۳۱. EP-IEF ایرانایر اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۳/۰۵
۳۲. EP-IEE ایرانایر اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۲/۱۴