خواندنی های گردشگری ایران

موسیقی ایران و تاریخچه آن را بشناسید

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

موسیقی ایران یک هنر سنتی باستانی است که می توان ردپای این هنر را در نقاط مختلف این کشور یافت. برای درک بهتر تاریخ آن ، بیایید بررسی کنیم که چگونه در ایران تکامل یافته است

در دوران قبل از اسلام

در دوران باستان ، موسیقی وسیله ارتباطی بود. بعداً بخشی از اعتقادات و مراسم مردم شد که در مراسم خاکسپاری و مناسبت های شاد برگزار شد.

براساس یک مهر باستانی که در چغامیش یافت شده است که به سال ۳۴۰۰ قبل از میلاد بر می گردد. باستانی ترین ارکستر موسیقی جهان در استان خوزستان در جنوب غربی ایران وجود داشته است.

در قرن هشتم قبل از میلاد ، موسیقی ایلامی تحت تأثیر آشوریان قرار گرفت. حتی در زمان هخامنشیان ، نفوذ آن هنوز وجود داشت. در دوره سلوکیان و اشکانیان ، هنر هلنیستی بر موسیقی ایرانی تأثیر گذاشته است. اما در زمان ساسانیان بود که موسیقی ایرانی به یک هویت نوآورانه مستقل تبدیل شد.

موسیقی

سمنان و جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهر فوق العاده

در زمان هخامنشیان

در زمان هخامنشیان ، در ایران سه نوع موسیقی وجود داشت : مذهبی ، نظامی و محلی. موسیقی مذهبی نوعی خاص از آهنگ به نام گاتهه بود که توسط کاهنان خوانده می شد و صرفاً آواز بود ، نه ساز با دیگر موسیقی های زمان خود مانند آشوریان ، بابلی ها یا سامی ها متمایز بود. تأثیر این نوع موسیقی هنوز هم در انواع مختلف موسیقی در نقاط مختلف ایران وجود دارد.

موسیقی

در زمان ساسانیان

موسیقی به یکی از بخش های اساسی آموزش در دربار ساسانیان تبدیل شد. گفته می شود که حدود ۱۲۰۰۰ نوازنده هندی برای مهاجرت از هند به ایران دعوت شده اند تا از موسیقی و گوشه ای از امپراتوری لذت ببرند. در زمان انوشیروان ، موسیقی به جایگاه بالاتری رسید و موسیقی ایرانی وارد دنیای عرب شد و در آنجا این هنر تقلید شد تا بتوانند پایه و اساس این هنر را در آن جا قرار دهند.

باربد ، رامتین ، سرکیس ، بامشاد ، نکیسا و آزادوار چنگی از چهره های برجسته در بین نوازندگان دوره ساسانیان بودند که قطعات فراموش نشدنی را سرودند و پایه و اساس آن را در برخی مدارس موسیقی که هنوز در ایران پخش می شوند پایه گذاری کردند. همچنین یک سنت باستانی ایرانی بود که مورد پسند همه اقشار مردم بود.

از ایران باستان تا پایان دوره ساسانیان ، به مدت زمان ۱۲۰۰ ساله ، اطلاعات زیادی در مورد سازهای موسیقی ساخته نشده است. تنها تعداد معدودی از آنها کاملاً باستانی وجود دارد که متعلق به دوره قبل از هخامنشیان است که نمونه های منحصر به فرد و نخستین گونه های خود در جهان است.

دوره ساسانیان

 پس از اسلام

در اوایل دوره پس از اسلام ، وقتی خلفا تفسیر موسیقی ایرانی را خلاف اصول اسلام دانستند ، هنرمندان ایرانی موسیقی را به هر شکلی که می توانستند حفظ می کردند و مضمون آن را از شادی به غم و اندوه تغییر می دادند تا با روحیه ملت ها مطابقت داشته باشند. ارتش عرب به موسیقی رزمی گرایش داشت. آنها مانند ایرانیان ، شعر را با موسیقی آمیخته بودند. سازهای موسیقی آن ها طبل و شاخ بود. آنها چیزهای زیادی از موسیقی ایرانی آموختند. امروز ، در میان ۵۲ تن مختلف موسیقی عربی مصر ، سوریه و لبنان ۳۰ سازمان ایرانی وجود دارد که وارد موسیقی آنها شده بودند.

دو خلیفه اول حامی موسیقی نبودند و حتی آن را منع کردند. آنها پا را فراتر گذاشتند و احکام صحیحی مانند مثله کردن برای همه افراد در این هنر صادر کرد. در زمان سلطنت خلیفه سوم ، زندگی لوکس در دربار او شروع شد و موسیقی بخشی از زندگی او شد. هنگامی که خلیفه چهارم ، علی ، قدرت را به دست گرفت ، موسیقی بهبود یافت. با این حال ، مسلمانان موسیقی را چیزی برابر با الکلیسم ، قمار و حسی می دانستند.

در نتیجه تماس بیشتر امویان و خلفای عباسی با ارزشهای جذاب موسیقی ایرانی ، این مقام به مقام های بالاتر رسید.

از قرن ۱۰ تا ۱۱ ، برخی از چهره های برجسته مانند فارابی و ابن سینا در موسیقی ایرانی ظاهر شدند. ایرانیان مسلمان نخستین نمونه های موسیقی مذهبی را تشکیل دادند. عزای ایرانیان برای امام سوم ، حسین ، به شکل موسیقی و نمایشنامه شور ، در واقع وسیله ای برای مخالفت با سیستم خلافت و اعراب بود. صوفی ها با شکل خلاقانه ای در  موسیقی ظاهر شدند. موسیقی سنتی آنها هنوز پخش می شود.

موسیقی در ایران پس از اسلام

 در دوره سلجوقی

پادشاهان و فرمانداران سلجوقی موسیقی را تبلیغ می کردند و از نوازندگان پشتیبانی می کردند. نه تنها پایتخت ها بلکه شهرها و شهرهای کوچک نیز در بسیاری از زمینه های هنری از جمله موسیقی شکوفا شدند.

دوره سلجوقی

دوره صفویه

پس از آن ، موسیقی به دلیل تهاجم های دیگر ملل دیگر ، فراز و نشیب فراوانی را پشت سر گذاشت. صفویان در حدود قرن شانزدهم قدرت در ایران را به دست گرفتند و کارهای بسیار خوبی را در عرصه سیاست انجام دادند. اما تعصبات و سیاستهای شدید مذهبی پادشاهان اولیه خواستار حذف هرگونه حمایتی از فلسفه ، که با موسیقی ، شعر و ادبیات در ارتباط باشد،شد. این منجر به کاهش موسیقی شد تا اینکه شاه عباس اول شروع به حکمرانی کرد. در همین حال ، بسیاری از نوازندگان ایرانی به کشورهای دیگر به ویژه هند مهاجرت کردند. متأسفانه خیلی دیر شده بود و حمایت شاه عباس نتوانست موسیقی را شکوفا کند و دوباره آن را به موضع قبلی خود برگرداند.

موسیقی

دوره افشاریه

نادر شاه چنان در میدان های نبرد مشغول جنگ بود که دیگر وقت برای پشتیبانی از موسیقی نداشت. وی مراسم عزاداری محرم را در ارتش منع کرد و نافرمانان را به شدت مجازات کرد. او دوست داشت هنگام سوار شدن بر اسب ، به آهنگ های مختلف و اشعار شاهنامه گوش دهد.

دوره افشار

دوره زند

کریم خان از موسیقی پشتیبانی می کرد و معتقد بود که صلح و خوشبختی خود و مردم مهمتر از گسترش مرزهای ایران است. سلطنت وی دوام نیاورد.

دوره زندیه

 در دوره قاجار

در دوره اول سلسله قاجار ، پادشاهان به دنبال زندگی راحت و لذت بخش بودند. در همان دوران بود که پایه و اساس موسیقی به شکلی گذشته شد که تا به امروز زنده مانده است. استادان مشهور موسیقی به نمایش درآمدند و قطعات بسیاری از آنها را ساختند. موسیقی شاد قدیمی نیز تا حدودی زنده شد.

در سال ۱۸۴۷ ، امیرکبیر ، نخست وزیر ناصرالدین شاه ، یک ژنرال فرانسوی را برای آموزش موسیقی نظامی به ایران دعوت کرد. بنابراین ، دانشجویان ایرانی با اصول نظری و عملی موسیقی غربی آشنا شدند.

دوره قاجار 1

در زمان انقلاب مشروطه

همزمان با انقلاب مشروطه در ایران ، نوازندگان جوان به دنبال اشکال جدید موسیقی بودند تا بتوانند آن را با موج تغییرات اجتماعی همگام کنند. محصولات آنها در گوشه و کنار ایران بسیار محبوب و مورد پسند مردم قرار گرفت.

انقلاب مشروطه

در دوره پهلوی

در دوره پهلوی جوانان زیادی برای آموزش به اروپا اعزام شدند. افراد فارغ التحصیل به ایران بازگشتند و متعاقباً ، موسیقی ایرانی در ایران با توجه به بینش جدید و مبتنی بر اصول اروپایی تدریس شد و اولین ارکستر مدرن ایرانی با استفاده از سازهای موسیقی ایرانی و غربی آغاز کرد. سازمان های موسیقی ، مجلات ، روزنامه ها و کتاب ها شروع به کار کردند و موسیقی نهادینه شد.

در سال ۱۹۳۷ ، ارکستر سمفونیک تهران شروع به کار و اجرای موسیقی غربی و همچنین ایرانی کرد. در سال ۱۹۵۲ موسیقی پاپ در ایران آغاز شد. موسیقی سنتی کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

در عوض ، کاباره ها باز شدند و هیچ موسیقی ارثی ایرانی واقعاً در آنجا پخش نشد. فقط دو باند موسیقی به نام های شیدا و عارف وجود داشتند که موسیقی سنتی را زنده نگه می داشتند. البته برخی از نوازندگان موسیقی پاپ ارزشمندی را به ایران معرفی کردند.

موسیقی ایران این روزها دستخوش تحولات مدرن است. من از شما دعوت می کنم به برخی از جدیدترین آن ها گوش دهید تا ببینید چقدر سرگرم کننده و لذت بخش است.

موسیقی

منبع : https://www.destinationiran.com/music-of-iran.htm

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا