دیدنی های ایران

کویر های مهم ایران

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مهم ترین کویر های ایران

شاید فقط در مورد دو کویر بزرگ ایران یعنی دشت کویر و کویر لوت شنیده باشید . در حالی که اینها کویرهای اصلی ایران هستند. تعدادی از کویرهای گردشگری در ایران وجود دارد.

در اینجا لیستی از مقصد های برتر کویر ایران برای دیدن وجود دارد.

دشت کویر

همچنین به نام صحرای نمکی بزرگ شناخته می شود ، بزرگترین کویر شور در فلات مرکزی ایران است. این کویر در جنوب شرقی کوه البرز واقع شده است و دارای حدود ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) طول با ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) عرض و با مساحت کل در حدود ۷۷،۶۰۰ کیلومترمربع (۳۰،۰۰۰ مایل ۲) است.

باران و برف در این منطقه وجود ندارد اما با این وجود از کوههای اطراف آب هایی به دریاچه های فصلی روانه می شود. درجه حرارت از ۲۲ درجه سانتی گراد (۷۲ درجه فارنهایت) در ژانویه تا ۷۰ درجه سانتی گراد (۱۳۰ درجه فارنهایت) در تابستان تغییر می کند.

تنها گیاهانی که می توانند با آب و هوای گرم و خشک کویر تطبیق شوند گونه هایی مانند درختچه ها و چمنزارهای موجود در قله کوهها و مگورورت که گسترده ترین گیاه است.

همچنین تعداد کمی از حیوانات در دشت کویر زندگی می کنند. بزهای کوهی در بخش هایی از استپ و مناطق بیابانی فلات مرکزی زندگی می کنند ، در حالی که گوسفندهای وحشی ، شتر ، بز و پلنگ های فارسی در مناطق کوهستانی رایج هستند.

مهم ترین کویر های ایران

کویر لوت

کویر لوت در قسمت شرقی ایران واقع شده است. این کویر نخستین مورد طبیعی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است از آنجا که سطح ماسه آن تا ۷۰ درجه سانتیگراد (۱۵۹ درجه فارنهایت) اندازه گرفته شده است. آن را خشک ترین و گرم ترین مکان در جهان می نامند.

۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل) از شمال غربی به جنوب شرقی و ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) عرض با مساحتی ۵۱۸۰۰ کیلومترمربع (۲۰،۰۰۰ مایل۲) کشیده شده است.

قسمت شرقی دارای یک فلات پایینی است که پوشیده از آپارتمانهای نمکی است. در حالی که قسمت مرکزی در اثر باد به داخل یک سری پشته ها و شال های موازی پیچیده شده است.

علاوه بر این بیابان ها ، مناطق کوچک دیگری نیز در مناطق مختلف کشور وجود دارد.

مهمترین آنها صحرای مرنجاب ( ۵۰ کیلومتری شمال شرقی آران و بیدگل) ، صحرای ابوزیدآباد (۲۵ کیلومتر شرقی کاشان ) ، صحرای ریز جن (واقع بین سمنان و گرمسار) ، صحرای مصر ( ۶۰ کیلومتری شمالی خور) و کویر شهداد (شرق شهر کرمان ).

مهم ترین کویر های ایران

کویر مرنجاب در اصفهان

اصفهان به دلیل داشتن مکان های تاریخی یکی از محبوب ترین شهرهای ایران است . با این وجود ، جاذبه های طبیعی زیادی نیز در سطح شهر وجود دارد. به عنوان مثال ، کویر مرنجاب که در نزدیکی شهر آران و بیدگل استان اصفهان است.

می توانید از بازدید از کاروانسرای شاه عباسی و گودال دستان در این کویر ایران و از پیاده روی ماسه های طلایی لذت ببرید ، یا دراز کشیده و آسمان کریستال پاک کویر تماشا کنید.

به هر حال ، شما می توانید شب در کاروانسرای شاه عباسی یا اردوگاه اکو در بیابان بمانید.

مهم ترین کویر های ایران

صحرای مصر

این کویر جذاب در نزدیکی روستای مصر استان اصفهان واقع شده است. معروف به دریای ماسه کویر و یکی از محبوب ترین صحراهای ایران است. در صحرای مصر کارهای زیادی انجام می شود ، از جمله دوچرخه سواری ، شتر سواری و البته پیاده روی صحرایی.

شب ها می توانید به ستاره های درخشان در آسمان گسترده و زرق و برق دار خیره شوید. برای یافتن محل اقامت نگران نباشید ، زیرا مکانهای مناسبی در روستاهای نزدیک صحرا برای اقامت شبانه وجود دارد.

مهم ترین کویر های ایران

امارات و فرهنگ و جاذبه های گردشگری شهرهای آن

کویر کلوت شهداد

کرمان یکی دیگر از شهرهایی است که در پاییز و زمستان ایران برای گشت و گذار قرار دارد. این شهر همچنین مکان بسیاری از جاذبه های ملی ایران است. جذابیت برجسته کرمان کویر کلوت شهداد است.

این کلوت های دیدنی که از نظر علمی به حیاط شناخته می شوند. اشکال عجیب و غریب و زیبایی ناشی از فرسایش آب که از باد ماسه ها بیش از ۲۰ هزار سال پیش در قلب کویر لوت است.

می توانید از اقامت شبانه در یکی از اردوگاه های شهداد لذت ببرید.

مهم ترین کویر های ایران

کویر بافق

کویر بافق در استان یزد یکی از زیباترین صحراهای ایران است. می توانید سوار شتر ، پیاده روی و شبانه در یک عمارت سنتی بروید.

تور یک روزه بیابانی صحراهای بافق این امکان را به شما می دهد که غروب خورشید را در کویر طلایی شگفت انگیز بافق ببینید.

مهم ترین کویر های ایران

کویر ورزنه

یک کویر دیدنی دیگر در استان اصفهان وجود دارد که در ۱۰۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. کویر ورزنه بیشتر به دلیل ماسه های طلایی معروف است. علاوه بر این ، وزش باد باعث ایجاد پاشنه های خارق العاده ای در اشکال چشم نواز مختلف می شود.

برخی از جاذبه های تاریخی ملی ایران از جمله پل ورزنه و ارگ غورتان است که اثری که به بیش از ۱۱۰۰ سال پیش برمی گردد و در این کویر واقع شده اند. علاوه بر این ، بزرگترین مجموعه تفریحی کویری ایران با خدمات زیادی در بیابان ورزنه قرار دارد.

مهم ترین کویر های ایران

اردوگاه کویری متین آباد

اردوگاه کویر متین آباد یکی از اولین اردوگاه های اکو گردشگری برای دوستداران طبیعت در ایران است. در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی کاشان واقع شده است.

در قلب کویر می توانید انواع مختلفی از فعالیت ها از جمله کوه نوردی کویری ایران ، شتر سواری و غیره را انجام دهید. ساختمان اصلی توسط آجر ساخته شده است و همان متریالی است که ایرانیان در خانه های سنتی خود از آن استفاده می کردند.

نوع اقامت در اردوگاه کویری متین آباد بسیار خاص و منحصر به فرد است که ترکیبی از یک مرکز مدرن با معماری سنتی است.

مهم ترین کویر های ایران

کویر حلوان

صحرای حلوان در نزدیکی روستای “حلوان” واقع شده است و مقصد دیگری برای مسافرانی که علاقه مند به تورهای کویری ایران هستند . عکاسی ، کمپینگ ، پیاده روی ، صخره نوردی و صفرس های ATV تنها چند فعالیت برتر هستند که می توانید در صحرای حلوان انجام دهید.

اگر علاقه ای ندارید که به تنهایی اردو بزنید ، می توانید از امکانات اقامتی اطراف کویر استفاده کنید.

مهم ترین کویر های ایران

پارک ملی خار توران

پارک ملی خار توران ، واقع در جنوب شرقی شهر ایران شاهرود و  آفریقای ایران به حساب می آید.

از مزارع کم ارتفاع آن تا کوههای آن ، زیستگاههای حیات وحش متنوع و نادر از جمله پستانداران مانند گوزنها و گربه های پالاس ، پرندگانی چون هوبرا ، جی پلسکی و گوزن سفید و چشم های خزندگان مانند مانیتورهای کویری ، جعفری و مارهای شاخ ایرانی و غیره  است.

با این وجود ، حیات وحش خار توران فقط به دلیل گونه های کمیاب فوق الذکر مهم نیست ، بلکه برای یوزپلنگ آسیایی و گورخرهای ایرانی قابل اهمیت است.

مهم ترین کویر های ایران

دریاچه نمکی قم

در حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق قم دریاچه کاملاً متروک نمکی قرار دارد. بقایای دریایی از دوران پلیستوسن یک کیلومتر مربع از کل منطقه ۱۸۰۰ کیلومتر مربعی در آب پوشانده اند.

بازدیدکنندگان در هنگام عبور لایه های نمکی ضخیم سفید رنگ مشاهده می کنند. این دریاچه از بزرگراه قم – اصفهان قابل مشاهده است.

مهم ترین کویر های ایران

بیابان ریگ-جن

در بخش مرکزی ایران یک کویر مرموز وجود دارد که مقصد طرفداران حرفه ای صحرا است.

درباره این کویر زیبا افسانه هایی وجود دارد. مردم می گویند که در بعضی از قسمت های صحرای ریگ جن شنیده اند که افرادی به فکر حضور شیاطین و ارواح هستند.

بنابراین ، اگر شما از کشف اسرار بیابان و قدم زدن روی ماسه ها با یک موضوع گیج کننده هوس کرده اید ، این یک سلیقه عالی برای شماست.

مراقب باشید مگر اینکه یک مسافر حرفه ای کویر باشید. در طی تور خود باید راهنمایی را دنبال کنید.

مهم ترین کویر های ایران

رستوران های تهران ؛ لوکس ترین رستوران های ایران

کویر درویز قرآن

در نزدیکی شهر یزد واقع شده است ، صحرای درویز قرآن یک تور به یاد ماندنی را در استان یزد برای شما فراهم می کند. شما می توانید شب هنگام در این صحرای زیبا از استارگویی لذت ببرید.

علاوه بر این ، اردوگاه های سندباد و هفتسنگ در آنجا در خدمت شما هستند. شتر سواری ، اسکی روی ماسه ها ، پاراگلایدر ، زیپ لاین ، کنسرت زنده و گاوصندوق ATV از جمله فعالیت هایی است که می توانید در صحرای درویز قرآن از آن لذت ببرید.

قابل توجه ترین آن در میان شن ها دریاچه ای وجود دارد که مناظر زیبایی را برای بازدید کنندگان ایجاد می کند.

مهم ترین کویر های ایران

منبع : /iran-deserts-tours/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا