جاهای دیدنی مشهد

بازار رضا مشهد

بازار رضا به‌عنوان یکی از مقصدهای مهم خرید و گردشگری در استان خراسان رضوی شناخته می‌شود و بیشترین جاذبه را برای گردشگران و زائران به‌سوی خود دارد. این بازار که به حرم مطهر امام رضا (ع) نزدیک است، معمولاً اولین مقصد برای خرید سوغاتی‌ها و یادگاری‌ها برای گردشگران محسوب می‌شود. هنگام ورود به بازار، ابتدا طاق عظیم سردر و دو دالان ورودی آن قرار دارد. بیشتر افراد به طور ناخودآگاه به سمت دالان سمت راست جلب می‌شوند و در مسیری طولانی برای خرید و گشت‌وگذار فرا می‌روند.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

همه چیز در مورد بازار رضا مشهد

ازآنجایی‌که مشهد در برخی از روزهای سال، مانند ایام تعطیلات مذهبی و همچنین در ایام نوروز، بازدیدکنندگان زیادی را جذب می‌کند، بازار رضا نیز از شلوغی بسیاری رنج می‌برد؛ بنابراین، بهتر است برای اینکه تجربهٔ خرید راحت‌تری داشته باشید، در ایامی که شهر کم‌تر شلوغ است، به مشهد سفر کنید و از جاهای دیدنی مشهد به‌ویژه بازار رضا، بازدید کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا با خیالی آسوده‌تر و بدون هرگونه مزاحمتی، از خرید و گشت‌وگذار لذت ببرید.

اکنون در بازار رضا، غرفه‌هایی که نزدیک‌تر به میدان بیت‌المقدس واقع شده‌اند، به دلیل حضور افراد مرفه‌تر جامعه، ارزش و قیمت بیشتری دارند. همچنین، واحدهایی که در سمت راست بازار قرار دارند، معمولاً بیشتر از واحدهای سمت چپ توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند و به همین دلیل، مغازه‌های این بخش از بازار، به‌عنوان مکان‌هایی با قیمت بالاتر شناخته می‌شوند.

در بازار رضا، اصناف عمده از نظر فعالیت به سه دسته نقره و جواهرات قیمتی، زعفران و خشکبار، و عطر تقسیم می‌شوند. برخی از مغازه‌ها به دلیل اعتبار و شهرت بیشتر، اجاره یا فروش آن‌ها گران‌تر از سایر مغازه‌هاست. این وضعیت برای طبقه دوم بازار رضا نیز صادق است، زیرا از گذشته تاکنون، صنف طلا و جواهر در این منطقه فعالیت داشته و به همین دلیل، قیمت مغازه‌های این صنف از سایر مغازه‌های مشابه بیشتر است.

جالب است بدانید که آستان قدس رضوی مالکیت اصلی بازار رضا را در اختیار دارد، درحالی‌که سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی فقط صاحب سرقفلی واحدهای خود هستند.

بازار رضا 2

معماری بازار رضا مشهد

بازار رضا بافتی سنتی و اسلامی دارد و سردرهای آن به شیوه پلکانی طراحی شده‌اند، این ساختار با نمای آجری ساده، همچنین سرپوشیده بودن بازار و کف سرامیکی آن، زیبایی معماری باشکوهی را به نمایش می‌گذارد. مغازه‌های بازار بدون هیچ دیوار یا شیشه‌ای ساخته شده‌اند که این ویژگی باعث می‌شود فاصله‌ای مابین مشتریان و مغازه‌داران وجود نداشته باشد و ارتباط مستقیمی بین آن‌ها برقرار شود.

در بازار رضا، باوجوداینکه به نظر می‌آید همه چیز یک‌پارچه است، ولی واقعیت این است که این بازار از شش بازار مجزا تشکیل شده است. هر کدام از این بازارها به یک هشتی ختم می‌شوند که مکانی است برای استراحت است و همچنین مجهز به نیمکت‌ و آبخوری است.

در بازار رضا، ۱۵۶ مغازه در بازارهای یک و ۶ قرار دارند و بزرگ هستند. همچنین ۱۷۶ مغازه کوچک‌تر در بازارهای دو، سه، چهار و پنج قرار دارند. کل تعداد مغازه‌ها در این بازار ۲,۰۹۲ واحد است. بازار رضا دارای ۱۱ سرا و ۱۷ چهارسو است و تمام بازارها مجهز به در‌های چوبی، قفل‌ویراق و شیشه‌های ویژه و کرکره‌های فلزی هستند.

بخش‌های مختلف بازار رضا مشهد

بازار رضا دارای فضای دوطبقه موازی است که از طریق ۱۲ راهرو فرعی به طبقه دوم دسترسی دارد. این بازار به مساحت ۷۲۰۰ مترمربع احاطه شده است که ۴۳۰۰ مترمربع از آن در بنای داخلی بازار و مابقی در فضای بیرونی قرار دارد. باتوجه‌به طراحی ۱۷ چهارسوق و ۱۱ سرا، معماری داخلی بازار رضا زیبا و جذاب است و جلوه‌ای چشمگیر به آن بخشیده است.

در طبقه همکف بازار رضا که مقصد اصلی گردشگران است، بیشتر کسب‌وکارها شامل فروش نقره‌جات، لباس‌فروشی، زعفران، ادویه‌فروشی و انواع خوراکی می‌شود. از محصولاتی که در اینجا به فروش می‌رسند می‌توان به عطر و نقره‌جات ، تسبیح، مهر و سجاده، پوشاک، ادویه و اسباب‌بازی اشاره کرد.

در طبقه اول، علاوه بر مغازه‌های فروشی، کارگاه‌های کوچکی نیز فعالیت می‌کنند. این کارگاه‌ها شامل سنگ‌تراشی، فیروزه‌تراشی، صنایع‌دستی مشهد، آتلیه‌های عکاسی و گل‌دوزی می‌شوند. در اینجا می‌توانید علاوه بر خرید، از فرایندهای سنتی تولید محصولات نیز بازدید کنید و از خلق هنر و زیبایی آن لذت ببرید.

بازاررضا

بازار رضا مشهد کجاست؟

بازار رضا مشهد، در ضلع شرقی میدان آب و در حدفاصل فلکه آب و ۱۷ شهریور واقع شده است. این بازار در امتداد خیابان شیخ طوسی قرار دارد و فاصله آن تا فلکه آب حدود ۴۰۰ متر است.

بهترین فصل بازدید از بازار رضا مشهد

باید به این نکته توجه داشته باشید که در بعضی روزهای سال همانند برخی تعطیلی‌های مذهبی و ایام عید نوروز مشهد بسیار شلوغ است و گشتن در این بازار ممکن است کمی سخت باشد پس بهتر است برای جلوگیری از شلوغی و ازدحام در ایام خلوت‌تری به مشهد سفر کنید و از جاهای دیدنی مشهد بخصوص بازار رضا مشهد دیدن کنید. در ضمن در فصل زمستان به دلیل سردی هوا، این مکان خلوت است و به‌خاطر سرپوشیده بودن امکان گشت‌وگذار در سردترین فصل‌های سال را خواهید داشت.

ساعت کاری بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد از جاهای دیدنی مشهد در شبانه‌روز محسوب می‌شود. بازار رضا مشهد از ساعت ۹ الی ۲۲ هر روز برای بازدیدکنندگان و مسافران باز است، و برای دیدن کل بازار و خرید سوغاتی از مشهد سه ساعت زمان لازم دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا