جهانگردیخواندنی های گردشگری جهاندیدنی های آسیادیدنی های مشهد

تور هند، سفری به کشوری متنوع و شگفت‌انگیز

هند، سرزمین عجایب و تنوع فرهنگی، همواره مقصد محبوبی برای مسافران است. تورهای مسافرتی هند، سال‌هاست که شهرت جهانی دارند و میزبان کسانی هستند که در جستجوی دیدن جاذبه‌های منحصربه‌فرد این کشور پهناور در جنوب آسیا هستند.

این کشور، با تمدنی کهن که در ردیف اولین تمدن‌های بشری قرار دارد، فرهنگی متنوع و پر از آداب و رسوم را به نمایش می‌گذارد. برای آنانی که از دیدن آثار تاریخی و آیین‌های مردمان این سرزمین لذت می‌برند، هند چون معدنی از میراث فرهنگی و تاریخی است.

تورهای هند معمولاً به مدت یک هفته برگزار می‌شوند و خدماتی همچون بلیط هواپیما، ویزا، اقامت، بیمه، ترنسفر و گشت شهری را در بر می‌گیرند. این تورها، معمولاً شامل بازدید از سه شهر معروف هند، از جمله دهلی، اگرا و جیپور است.

هر کسی که درصدد کشف و تجربه این کشور شگفت‌انگیز است میتواند از طریق سایت معین درباری تور خود را خریداری کند.

جاذبه های گردشگری دهلی

دهلی، یکی از شهرهای بسیار مهم در هند است که از دو بخش مهم تشکیل شده است: دهلی نو و دهلی قدیم. دهلی نو در سال ۱۹۳۱ توسط بریتانیا ساخته شد تا مرکز حکومت امپراتوری باشد و امروزه همچنان پایتخت هند محسوب می‌شود. در مقابل، دهلی قدیم در سال ۱۶۴۸ تأسیس شد و به‌عنوان قدیمی‌ترین بخش دهلی شناخته می‌شود. این قسمت با داشتن بازارها، خیابان‌های پر از غذاهای خوشمزه، معماری اسلامی توانسته است گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

جاذبه های گردشگری دهلی

دهلی به‌عنوان یک مرکز مهم تجاری، فرهنگی و سیاسی در هند شناخته می‌شود و اکثر گردشگران در سفر به هند، بازدید از این شهر را در برنامه خود قرار می‌دهند. این شهر دارای اهمیت بسیار زیادی در هند است و نقش مهمی را در توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور ایفا می‌کند.

در ادامه مقاله با جاهای دیدنی دهلی آشنا میشویم:

قلعه سرخ، دهلی قدیم

قلعه سرخ، این بنای تاریخی با شکوه، در سال ۱۶۴۸ توسط شاه جهان ساخته شد و تا سال ۱۸۵۷ به عنوان مرکز حکومت امپراتوری مغول مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سازه باشکوه با مساحتی بیش از دو کیلومتر مربع، دارای دیوارهای بلند و قرمز رنگ از سنگ ماسه‌ای است و به شکل هلالی قرار گرفته و با خندقی محصور شده است.

ورودی اصلی این قلعه، دروازه لاهور نام دارد که به سمت لاهور پاکستان باز می‌شود. پس از عبور از این دروازه، به بازاری سرپوشیده متعلق به قرن هفدهم میلادی می‌رسیم که اجناس متنوعی از ابریشم، جواهرات، ظروف نقره و مواد غذایی در آن به فروش می‌رسید.

قلعه سرخ

در بخش «نقاره خانه» (Naqqar Khana) می‌توان شاهد وجود آلات موسیقی همچون تیمپانی و سنج بود که در گذشته، نوازندگان برای امپراتور در این محل موسیقی اجرا می‌کردند. بخش دیگر این قلعه، «دیوان عام» (Diwan-i-Aam) نام دارد که محل ملاقات امپراتور با مردم بوده و به دلیل استفاده از سنگ مرمر سفید در ساخت آن، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

باغ‌ های لودی، دهلی نو

باغ‌های لودی در دهلی نو یکی از محبوب‌ترین مناطق تفریحی برای شهروندان محسوب می‌شود. این مجموعه با مساحتی در حدود ۳۶۰,۰۰۰ متر مربع، زیستگاه بیش از ۱۰۰ گونه درخت بومی، ۵۰ گونه پروانه و تعداد زیادی پرنده است. بخشی از آن نیز به‌عنوان پارک ملی بونسای در نظر گرفته شده است.

باغ های لودی

این پارک علاوه بر فضای سرسبز و مناسب برای پیاده‌روی،اهالی دهلی برای پیک‌نیک و یوگا به این مکان می آیند. باغ های لودی دربردارنده آثار و بناهای تاریخی از دوره سلسله لودی است. از جمله مقبره‌های قرن پانزدهمی پادشاهان لودی و یک مسجد زیبا با گنبدی سه‌طبقه که معماری آن دوره را به‌خوبی نمایش می‌دهد. همچنین پلی با هشت ستون و چندین طاق زیبا بر روی دریاچه، از دیگر جاذبه‌های این مجموعه است.

در مجموع، باغ‌های لودی محلی عالی برای گذران اوقات فراغت و تماشای آثار تاریخی دوره لودی محسوب می‌شود.

گورودوارا بنگلا صاحب، دهلی نو

گورودوارا بنگلا صاحب» (Gurudwara Bangla Sahib) به عنوان مهم‌ترین مکان عبادتی سیک‌ها در شهر دهلی شناخته می‌شود. این مجموعه در سال ۱۷۸۳ به منظور گرامی‌داشت بازدید «گورو هار کریشان»، هشتمین رهبر معنوی این مذهب، در این منطقه ساخته شد. گوروهای سیک نقش اساسی در پی‌ریزی و گسترش آیین سیک داشتند.

گورودوارا بنگلا صاحب

گورودوارا بنگلا دربرگیرنده یک نمازخانه اصلی، دریاچه مقدس «سارووار»، دبیرستان، بیمارستان و کتابخانه است. بنای بزرگ معبد نیز دارای یک گالری هنری و موزه کوچکی درباره تاریخ مذهب سیک است. بازدیدکنندگان این مکان مذهبی باید برخی آداب و رسوم را رعایت کنند؛ از جمله پوشاندن موها (برای زنان و مردان)، درآوردن کفش‌ها در محل ورودی و شستن پاها با آب گرم قبل از ورود.

دیدنی های آگرا

آگرا نه تنها به دلیل حضور تاج محل، بلکه به واسطه معابد و بناهای تاریخی فراوان خود نیز جاذبه‌ای بی‌بدیل است. این شهر افسانه‌ای به خوبی نمایانگر معماری شگفت‌انگیز دوران حکومت مغولان و میراث غنی فرهنگی آنان محسوب می‌شود.

علاوه بر این، آگرا با داشتن بازارهای پرشور و غذاهای محلی فوق‌العاده، همواره دعوتی دل‌انگیز به کاوش و کشف این سرزمین اسرارآمیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. بازدید از این شهر می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای هر بازدیدکننده رقم بزند.

تاج محل در شهر آگرا هند

تاج محل، یک آرامگاه باشکوه و چشم‌نواز، در نزدیکی شهر آگرا و حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو قرار دارد. این بنای عظیم به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانی هند، در قرن هفدهم میلادی ساخته شد تا یاد و خاطره همسر ایرانی‌اش، ممتاز محل، را گرامی بدارد.

تاج محل

در طراحی و ساخت این اثر معماری شگفت‌انگیز، که مخلوطی از سبک‌های ایرانی، هندی و اسلامی است، کاملاً از سنگ مرمر سفید استفاده شده است. تاج محل توسط ۲۰ هزار هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا همچون ایران، شبه‌قاره هند، آسیای مرکزی و آناتولی بنا گردیده، امری که موجب شده تا این بنا به یکی از عجایب هفتگانه جهان مبدل گردد. همین ویژگی‌ها سبب شده تا تاج محل توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت برسد.

ارگ سرخ آگرا یا قلعه لع

قلعه عظیم آگرا، که به “خواهر تاج محل” هم شناخته می‌شود، در قرن شانزدهم میلادی توسط امپراتور بزرگ مغول، اکبر، در ناحیه آگرا در هندوستان ساخته شد. این بنای باشکوه شامل ساختمان‌های چشمگیری همچون مسجد ناژینا، کاخ اکبر، کاخ بنگالی و کاخ جهانگیر است. این قلعه‌ی تاریخی، که با مساجد و قصرهای زیبای خود افسانه‌های شرقی را بازگو می‌کند، یکی از سه میراث جهانی یونسکو در آگرا است و به نام‌های “لال کیلا” و “کیلا-ا-اکبری” نیز شناخته می‌شود، چرا که در ساخت آن از سنگ ماسه و سنگ قرمز استفاده شده است. این ساختمان‌های باشکوه، عظمت و شکوه امپراتوری مغولان را به نمایش می‌گذارند.

ارگ سرخ آگرا

مسجد جامع آگرا

مسجد جمعه آگرا، یکی دیگر از بناهای معروف و مهم شهر آگرا است. این مسجد با شکوه در قرن هفدهم به دستور شاه جهان، از سلسله پادشاهان بزرگ مغول، ساخته شده است. طبق گفته‌ها، این بنا به دلیل علاقه شاه جهان به دخترش، جهان آرا بیگم، به وی اختصاص داده شده است.

این مسجد باشکوه کاملا با استفاده از سنگ ماسه قرمز و سنگ مرمر سفید ساخته شده و نشان‌دهنده هنر و شکوه امپراتوری مغول در آن دوران است. در داخل مسجد، می‌توان متن‌های فارسی را مشاهده کرد که شاه جهان در مدح و ستایش دخترش نوشته است.

مسجد جامع آگرا

جالب است بدانید که همچنان هر جمعه، نماز جمعه در این مسجد باشکوه برگزار می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و ارزش این بنای تاریخی در میان مردم محلی است.

جاهای دیدنی جیپور

جیپور، شهری تاریخی و گردشگری در هند است که به شهر صورتی شهرت دارد. این لقب به دلیل وجود ساختمان‌ها و بناهای رنگ‌شده به رنگ صورتی در این شهر است. یادگارهای تاریخی فراوان در جیپور باعث شده تا این شهر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سطح جهان تبدیل شود.

یکی از ویژگی‌های جذاب جیپور، معماری منظم و سازمان‌یافته شهری آن است. این شهر در شمال غرب هندوستان واقع شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای هند از نظر صنعت گردشگری شناخته می‌شود. جیپور توانسته است به خوبی چهره سلطنتی و تاریخی هندوستان را به گردشگران ارائه دهد و این امر، محبوبیت آن را در میان بازدیدکنندگان افزایش داده است.

هوا محل یا هاوا محل

قصر بادها یا کاخ بادها، مرکز تجاری و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم جیپور است. این بنا پنج طبقه دارد و متعلق به قرن هجدهم میلادی است. ماهاراجه ساوای پراتاپ سینگ، سازنده این ساختمان است.

در گذشته، در فرهنگ جیپور، زنان محدودیت‌های زیادی داشتند و حق خروج از کاخ و ارتباط با مردم را نداشتند. به همین دلیل، این ساختمان با ۹۵۳ پنجره کوچک طراحی شده است تا زنان بتوانند از طریق این پنجره‌ها به محیط بیرون ارتباط برقرار کرده و به رویدادهای شهر بنگرند. این پنجره‌ها، دارای نقوش زیبایی هستند.

هوا محل

همسر راجپوت، دستور ساخت این بنا را داده است تا به زنان سلطنتی آن زمان، حس آزادی بدهد، بدون اینکه مجبور باشند برخلاف سنت‌های راجپوت به شهر بروند. این بنا همچنین به خاطر نقاشی‌های معروف کوچک خود شناخته می‌شود. این ساختمان صورتی رنگ است و ساعت بازدید از آن از ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

قلعه یا کاخ آمر

قلعه آمیر یا آمر یا آمبر، یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور جیپور است که در فاصله ۲۴ کیلومتری فرودگاه و ۱۱ کیلومتری شهر جیپور واقع شده است. این قلعه در شهرک آمیر قرار دارد و یکی از نقاط افتخارآمیز این شهر به حساب می‌آید. این کاخ در سال ۱۵۹۲ به دستور راجا مان سینگ، فرمانده راجپوت، ساخته شد. معماری قلعه آمر، ترکیبی از سبک‌های معماری راجپوت، هندی و اسلامی است و در ساخت آن از سنگ مرمر استفاده شده است. همچنین می‌توان نمای قرمزرنگ سنگ‌هایی را در ساختمان مشاهده کرد.

قلعه آمیر

علاوه بر این، معماری خاص این کاخ شامل نقاشی‌های دیواری، مشبک‌کاری‌ها، ستون‌های با تزیینات منحصربه‌فرد و کارهای موزاییکی حیرت‌انگیز است که نشان از خلاقیت و نبوغ طراحان آن دوره دارد. قلعه آمر به دریاچه ماوتا مشرف است و به همین دلیل بسیاری از فیلم‌های مشهور بالیوودی در این مکان فیلمبرداری شده‌اند. همچنین وجود فیل‌هایی در این منطقه که می‌توانید سوار بر آنها به بالای تپه‌ها بروید، تجربه فیل‌سواری به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد. ساعات بازدید از این مکان، از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

جال محل

در جیپور، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها، کاخ جال محل است. این کاخ به طور کامل در دریاچه من ساگر واقع شده و به طور شناور بر روی آب قرار دارد. این بنای معماری شگفت‌انگیز، توسط ماهاراجه جای سینگ در دو مرحله بازسازی و گسترش داده شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کاخ، این است که از پنج طبقه آن، چهار طبقه زیر آب واقع شده و با وجود گذشت صدها سال، هیچ آسیبی به آن وارد نشده است. این اثر معماری، نمونه‌ای بارز از هنر و استعداد معماران دوره مغول است. برای بازدید از این کاخ و دریاچه، استفاده از قایق ضروری است. همچنین، می‌توان در همان نزدیکی، قلعه نهاگرا را نیز مشاهده کرد. ساعات بازدید کاخ جال محل از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ است.

جال محل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا