هواپیما

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش آخر)

معرفی کامل ناوگان هوایی ایران (بخش چهارم)

پس از موفقیت طرح‌های پهن‌پیکر ایرباس، این شرکت اروپایی به دنبال ورود به بازار هواپیماهای تک‌راهرو بود. اولین تلاش ایرباس در این حوزه A320 نام گرفت که علاوه بر ویژگی‌های ممتازش، خود مولد سه مدل موفق دیگر ایرباس به نام‌های A318 و A319 و A321 به شمار می‌رود.

ایرباس A321 شباهت زیادی با ایرباس A320 دارد اما دارای بدنهٔ کشیده‌تری است و توانایی جایجایی تعداد بیشتری مسافر را دارا است. ساخت ایرباس A321 از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نخستین بار در ۱۱ مارس ۱۹۹۳ [برابر با ۲۰ اسفند ۱۳۷۳] به پرواز در آمد.

مشخصات
ایرباس A321 دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.

فاصله نوک دو بال: ۳۵.۸ متر
طول: ۴۴.۵۱ متر
ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است
ظرفیت مسافر: حداکثر ۲۳۶ نفر
بیشینه سرعت: ۰.۸۲ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۵۹۵۰ کیلومتر

مدل‌ها
ـ A321-100: مدل ابتدایی این هواپیما.
ـ A321-200: دارای طول پرواز بیشتر و ساختار بهینه‌سازی شده.

در ایران تنها شش ایرباس ۳۲۱ وجود دارد که یک فروند متعلق به ایران‌ایر، دو فروند متعلق به کیش‌ایر، دو فروند متعلق به زاگرس و هواپیمای دیگر متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است.

در زمان دولت اصلاحات و در جریان سفر سید محمد خاتمی به فرانسه در سال ۱۳۷۸ قرارداد خرید ده فروند ایرباس ۳۲۱ به همراه چهار ایرباس ۳۳۰ بین ایران‌ایر و ایرباس به امضا رسید و ۴۱ میلیون دلار نیز به عنوان پیش‌پرداخت به شرکت ایرباس پرداخت شد، اما فشارهای آمریکا به فرانسه و نگرانی پاریس از اعمال تحریم‌های آمریکا باعث شد این قرارداد به سرانجام نرسد و شرکت ایرباس پیش‌پرداخت ۴۱ میلیون دلاری را به همراه بهره آن بازپس دهد.

برای نخستین‌بار در ایران، شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۸۳ یک فروند ایرباس ۳۲۱ را از شرکتی آلمانی اجاره و در مقطع کوتاهی وارد ناوگان خود کرد. شرکت قشم‌ایر نیز در سال ۱۳۸۵ دو ایرباس ۳۲۱ از ترکیه اجاره نمود. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

نخستین ایرباس ۳۲۱ ملکی ایران اما در ۲ آذر ۱۳۸۴ وارد کشور شد. این هواپیما توسط دولت خاتمی و برای استفاده مقامات کشور بصورت VIP پیکربندی شده بود. اما ورود آن به کشور با فراز و نشیب‌های متعددی همراه شد و نهایتا اوایل دولت محمود احمدی‌نژاد وارد ایران شد و همچنان با رجیستر EP-IGD در خدمت ناوگان تشریفاتی جمهوری اسلامی ایران است.

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ هواپیمایی ماهان یک فروند ایرباس ۳۲۱ را از طریق یک شرکت عراقی وارد کشور کرد که با توجه به سن زیاد و سایر مشکلات، این هواپیما عملیاتی نشده و اوراق شد.

در سال ۱۳۹۵ شرکت کیش‌ایر دو فروند ایرباس ۳۲۱ دست‌دوم از روسیه خریداری کرد که به ترتیب در ۲۲ مهر و ۲۰ آبان ۱۳۹۵ وارد کشور شدند. تنها ایرباس ۳۲۱ نو ایران در ۲۳ دی ۱۳۹۵ با رجیستر EP-IFA وارد فرودگاه مهرآباد شد. این ایرباس نخستین هواپیمایی بود که ایران‌ایر پس از سال‌ها تحریم، بر اساس توافق برجام و به صورت نو خریداری کرده بود. شرکت زاگرس نیز در اسفند ۱۳۹۵ دو فروند از این هواپیما را وارد کشور کرد که در سال ۱۴۰۱ آنها را به هواپیمایی معراج فروخت.

در ادامه، ایرباس‌های ۳۲۱ موجود در ناوگان هوایی ایران به تفکیک شرکت بهره‌بردار و بر اساس حروف الفبا معرفی می‌شوند.

EP IFA EP IGD321 ناوگان EP ZGA EP ZGB

فهرست هواپیماهای ایرباس ۳۱۹ ایران بر اساس سن:

۱. EP-SSP معراج اولین پرواز: ۲۰۰۳/۱۱/۱۱

۲. EP-SSL معراج اولین پرواز: ۲۰۰۳/۰۲/۰۴

۳. EP-IER ایران‌ایر اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۵/۲۸

۴. EP-IEQ ایران‌ایر اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۲/۰۵

۵. EP-IEP ایران‌ایر اولین پرواز: ۲۰۰۲/۰۱/۰۸

۶. EP-ZAX زاگرس اولین پرواز: ۱۹۹۶/۱۲/۲۰

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا