دیدنی های ایران

نیشابور شهر شاعران و ستاره شناسان ایران

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

نیشابور

نیشابور یکی از شهرهای مهم استان خراسان رضوی در ایران است که دارای جاذبه های گردشگری زیادی است. فیروزه در این شهر بسیار مشهور است. مقبره عمر خیام (ریاضیدان ، ستاره شناس و شاعر معروف) و مقبره عطار نیشابوری (شاعر ، عارف و دانشمند فارسی) در نیشابور است.علاوه بر جاذبه های تاریخی ، می توانید چندین جاذبه طبیعی در سطح شهر پیدا کنید که ارزش دیدن آن را دارند.

جاذبه های تاریخی داخل شهر

در اینجا لیستی از مکانهای جالب برای بازدید در داخل نیشابور آورده شده است:

مقبره عمر خیام نیشابور

شاید بتوان از این آثار تاریخی به عنوان برجسته ترین جاذبه های گردشگری نیشابور نام برد. مقبره خیام مقبره یک ریاضیدان فارسی ، اخترشناس و شاعر معروف “حکیم عمر خیام نیشابوری” است.مقبره در جنوب شرقی نیشابور واقع شده است. مجتمع خیام از یک باغ ، کتابخانه ، یک موزه و یک مهمانخانه تشکیل شده است. این باغ یکی از دیدنی ترین باغ های ایران معاصر است.

هوشنگ سیحون ، معمار ایرانی ، این بنای یادبود را طراحی و ساخته و آن را به این دانشمند ایرانی درجه یک در سال ۱۹۶۲ اختصاص داده است. تندیس حکیم عمر خیام در ورودی این مجموعه قرار دارد.

نیشابور

مقبره عطار نیشابوری

بنای دیگر در مجتمع فوق الذکر مقبره عطار نیشابوری است. آرامگاه “شیخ فرید الدین عطار” ، شاعر ، عارف و دانشمند فارسی قرن ۱۳ است. این آرامگاه که در محله قدیمی باستانی شایسته نیشابور واقع شده است ، همه ساله میزبان طرفداران ادبیات ، معماری و فرهنگ ایرانی است.شهرت وی به عنوان نویسنده “منطق الطیر” و جایگاه وی در جهان تصوف ، او را به چهره ای مشهور ایرانی تبدیل کرده است.مجموعه فوق یکی از اصلی ترین جاذبه های تاریخی نیشابور است که همه ساله بازدید کننده های زیادی را به این شهر می کشاند.

نیشابور

مقبره کمال الملک در نیشابور

مقبره کمال الملک در کنار مقبره شاعر مشهور پارسی ، شیخ عطار نیشابوری قرار دارد. این آرامگاه “محمد غفاری” معروف به کمال الملک ، بزرگترین نقاش تاریخ معاصر ایران است. کمال الملک یکی از تأثیرگذارترین نقاش مردم ایران در دوره قاجار است.طراحی مقبره کمال الملک با آرامگاه عطار نیشابوری هماهنگ است. آنها بر نقش مهم ارزشهای فرهنگی ایرانیان در این مکان تأکید می کنند.

نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

با فاصله کمی از حومه جنوبی شهر فاصله دارد. روستای چوبی نیشابور یکی از دیدنی ترین تفرجگاه های سطح شهر است. مسجد چوبی روستا در جهان بی نظیر است. مناره ها به گونه ای به سقف وصل شده اند که هیچ ستونی در زیر آن وجود ندارد. چیدمان ویژه نورپردازی دهکده و هارمونی بی نظیر رنگهای زنده در شب جلوه خاصی به آن می دهد.

نیشابور

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

کاروانسرای شاه عباسی ، یک بنای تاریخی و زیبا از شهر است که در دوره صفویه ساخته شده است. امروز یکی از معروف ترین موزه های نیشابور است.

نیشابور

بازار سرپوش قدیمی نیشابور

بازارچه تاریخی و قدیمی این شهر است. از آنجا که بازار سرپوش با سقف پوشانده شده است ، مردم محلی آن را “بازار سرپوش” می نامند و این به معنای بازار پوشیده است. این بازار تاریخی  به دوره صفویه باز می گردد. سازمان میراث ملی ایران آن را به عنوان میراث ملی ثبت کرده است.

نیشابور

حرم بی بی شطیطه نیشابور

آرامگاه بی بی شطیطه مقبره یک زن دانشمند نیشابور است که در قرن هشتم میلادی زندگی می کرد.

نیشابور

باغ و عمارت امین الاسلامی نیشابور

ساخت این عمارت و باغ زیبا به دوران پهلوی برمی گردد. درختان بلند مانند  کاج ، توت سیاه و گردو درون باغ کاشته شده است. این یک نمونه بارز از باغبانی اصیل ایرانی است.

نیشابور

مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع این شهر یکی از قدیمی ترین و مهمترین مساجد خراسان است که در مرکز شهر نیشابور واقع شده است. طبق کتیبه های تاریخی نصب شده در یکی از ایوان های جنوبی بنا ، این مسجد به دوره تیموریان باز می گردد.

نیشابور

جاذبه های تاریخی خارج از شهر

در اینجا لیست مکان های جالب برای بازدید از خارج از نیشابور آورده شده است:

باغ قدمگاه امام رضا (ع)

باغ قدمگاه در کوهپایه جنوبی کوههای بینالود مشرف به دشت نیشابور واقع شده است. این باغ در ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور واقع شده است. این نام ، به معنای ردپای در فارسی است و از سنگ بزرگی در این باغ سرچشمه گرفته است ، که روی آن دو پا وجود دارد. اکثر مردم معتقدند که امام رضا هستند.

نیشابور

روستای خرو اولیا نیشابور

به نام خرو اولیا در دره ای مملو از درختان سرسبز مختلف واقع شده است. همچنین در ارتفاعات روستا یک آبشار وجود دارد که جذابیت روستا را افزایش می دهد.

نیشابور

بقایای شهر باستانی نیشابور

ساختمان ها و بقایای شهر باستانی نیشابور در جنوب غربی شهر فعلی نیشابور به شکل تپه های باستانی قرار دارد که با نام های “کوهان دژ” ، “آلپ ارسلان” ، “سبز پوزان” ، “شادیاک” ، “تپه” مادره ،« بازار »،« قنات تپه »و« تپه تاکستان ».

اولین کاوش ها و مطالعات باستان شناسی در نیشابور از سال ۱۹۳۵ و ۱۹۴۷ آغاز شد. ویلکینسون و آپتون ، ایران شناسان موزه متروپولیتن نیویورک ، مطالعه ای در مورد ویرانه های شهر باستانی نیشابور ، در جنوب شرقی شهر فعلی نیشابور انجام دادند.

در سال ۱۹۶۶ ، یک پروژه تحقیقاتی برای تعیین وضعیت محلات ، بازارها و مساحت شهر باستانی نیشابور و بازسازی آنها انجام شد. علاوه بر این ، در سال ۱۹۶۴ ، یک گروه باستان شناسی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و هنر ایران حفاری را آغاز کردند.

۲۴ سال بعد ، در سال ۱۹۸۸ ، گروه حفاری دیگری شروع به اکتشاف سایت کرد. کاوش ها نشان داد که از سده های سوم تا هفتم میلادی ، نیشابور یکی از مهمترین و بزرگترین مراکز سفالگری اسلامی در ایران بوده و سفال های آن برابر با ری و گرگان بوده است.

Shadiyakh محله ای در شهر باستانی نیشابور است. کارشناسان کاوش ها در این منطقه باستانی یک سالن عمومی ، یک فضای داخلی ، کارگاه های ساخت سفال ، ظروف شیشه ای و اشیاء جعلی و لوازم فرهنگی مانند گل رس و عناصر شیشه ای و گچبری پیدا کردند.

نیشابور

دهکده بوژان

این دهکده در قلب کوهپایه در ارتفاعات جنوبی کوههای بینالود است. بوژان معماری بسیار زیبا و تراس دار دارد. بافت مسکونی این روستا در یک کوهپایه آرام قرار دارد و از کوچه های نامنظم تشکیل شده است.

نیشابور

معرفی پارک های آبی مشهد

روستای دیزباد

این روستا روستایی زیبا در امتداد جاده نیشابور – مشهد است. دیزباد دارای انواع پوشش گیاهی و آب و هوای مطبوع است. دین اکثر مردم این روستا اسماعیلی است . از این رو ، سالانه بسیاری از گردشگران برای تماشای مراسم مذهبی این روستا از این روستا دیدن می کنند.

نیشابور

شاه میر گنبد

شاه میر گنبدی بنام مهرآباد ، مهروا و شادمهر از مهمترین بناهای تاریخی این شهر است. گنبد بزرگتر به دوره سلجوقیان باز می گردد. گنبد کوچکتر مربوط به دوره ایلخانیان است. هنوز اطلاعات دیگری در مورد گنبدها وجود ندارد.

نیشابور

قلعه لک لک آشیان در نزدیکی نیشابور

این قلعه در بخش مرکزی دهکده لک لک آشیان در این شهر متعلق به دوره قاجار است. قلعه لک لک آشیان یکی از آثار تاریخی است که توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

نیشابور

جاذبه های طبیعی خارج از شهر

در اینجا لیستی از شگفتی های طبیعی خارج از نیشابور آورده شده است:

معدن فیروزه نیشابور

معدن فیروزه این شهر در ۵۳ کیلومتری شمال غربی این شهر واقع شده و یکی از معادن عمومی شهر است. در این معدن حدود هشت هزار تن فیروزه ذخیره شده است. این جاذبه طبیعی نیشابور یکی از شگفتی های شگفت انگیز است که همه ساله افراد زیادی را به این شهر می کشاند.

نیشابور

آبشار گرینه نیشابور

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این منطقه ، آبشار گرینه است. در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر در دهکده ای زیبا و شاد با همین نام واقع شده است. باغ های سرسبز ، مناظر زیبا و رودخانه پر از آب منظره ای دیدنی از این آبشار را به وجود آورده است.

نیشابور

غار سرنی

این غار بزرگترین غار آبی در خراسان است که در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور واقع شده است. جاده منتهی به غار مناظر زیبایی دارد. گردشگران فقط می توانند از قسمت اولیه غار دیدن کنند.

نیشابور

آبشار بار

این آبشار در میان کوههای بینالود در شهری با همین نام و چشم انداز زیبا واقع شده است. کوه ها و باغ های گردو آبشار بار را محاصره کرده و مناظر طبیعی و بی نظیری ایجاد می کنند.

نیشابور

دره هفت غار

این دره یکی از مراتع مرتفع کوهستانی تابستانی این شهر است. دره هفت غار یک جاذبه طبیعی طبیعی زیبا در منطقه است.  همانطور که از نام آن مشخص است برای رسیدن به چشمه باید از ۷ غار عبور کنیم. در راه ، رودخانه های بزرگ و کوچک و آبشارهای زیبایی وجود دارد.

نیشابور

باغرود نیشابور

این منطقه سرسبز سرشار از درختان سیب ، گردو و گیلاس است. باغرود در کوهپایه کوههای بینالود در باغهای زیبا قرار دارد و رودخانه ای خروشان از آن جریان دارد.

نیشابور

منبع :/neyshabur

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا